Bjørvika 26.5.2008 WORLDS BEYOND – John Cage, Philip Glass, Johann Sebastian Bach og Heinrich von Biber: Wings of Wax/Dirk Haubrich: 27’52/Steve Reich; Falling Angels/Kevin Volan: Creation/Peter Tsjaikovskij og Franz Schubert: Utdrag fra Arcimboldo, Nasjonalballetten, Koreografi: Jiri Kylián

Det er sant hvert evige ord! Og du kan også danse om du finner veien til Den Norske Opera & Balletts første ordinære sceneproduksjon på hovedscenen, Worlds Beyond signert Nasjonalballetten. For ved ankomst får alle publikummerer utdelt et farget kort, og deretter geleidet etter fargekodens rang inn i en løype hvor man blir møtt av dansere og installasjoner. Løypen går under, over, ved siden av scener og tekniske rom. Opp trapper, bortover korridorer og forbi musikerrom og sminkerom. En reise i operaen slik scenekunstnerne opplever den. Til sist kommer man til et stort bakteppe, hovedscenens bakteppe, og alle bli deretter geleidet ut på den enorme hovedscenen. Og vips, der står man i scenelyset og skuer utover salen med de tre balkonger. Ta et dansetrinn, syng en strofe, det er ikke hver dag man får stå på operaens hovedscene!
Nasjonalballetten og ballettsjef Espen Giljane åpner hovedscenen med fem balletter signert Jirí Kylián. Fem svært forskjellige balletter hva angår uttrykk, men enkelte idéer og temaer er gjengangere. Her kommer styrken i Kyliáns koreografier. Koreografen har én idé og utfra denne ene idéen skaper han mange forskjellige scenebilder. Fantastisk blir det derfor å se hele fem balletter av samme koreograf på én og samme kveld, og kvelden kunne gjerne vært dobbelt så lang, for dette er gjennomarbeidet og av meget høy klasse. Renskåret og strengt, men samtidig varmt og tilstedeværende.
Hovedscenen er en boltreplass av de sjeldne. Danserne får bre sine vinger og boltre seg skikkelig. Borte er juksesteg og altfor kompakte koreografiske krumspring. Nå er det lys, luft og rom for scenografiske mesterverk som gjelder. Danserne har fått god tid til å få koreografien i årene, og de fremstår fulle av danselyst og sjarm. De stortrives på den nye scenen og avslutningsballetten blir et fyrverkeri av en koreografi, som avsluttes med vakker sang til ettertanke. En komplett ballettaften, og en flott innføring i Kyliáns magiske og moderne danseverden.
Gjør som Kulturspeilet. Dans deg inn i sommeren – på operaens hovedscene!
Artikkelen er skrevet på grunnlag av en ordinær forestilling.