Den Norske Opera 22.8.2001 – sesongpremiere Puccini: Madama Butterfly, Xiu Wei Sun (Cio-Cio San), Marianne E. Andersen (Suzuki), Antonio Nagore (Pinkerton), Trond Halstein Moe (Sharpless), Svein Erik Sagbråten (Goro), Arve Ramsey (Prins Yamadori), Magne Fremmerlid (Onkel Bonzo), Roald Nygård (Onkel Yakuside), Charlotta Fresk (Kate Pinkerton), Gregg Santa (Kommisæren), Den Norske Opera Kor og orkester, dir.: Gregor Bühl regi: Wilhelm Sandven

Den Norske Opera har travle tider om dagen med tre gratis utendørskonserter – den siste førstkommende lørdag kveld på Rådhusplassen – parallelt med en rekke hovedsceneproduksjoner under innøving. Onsdag kveld åpnet hovedscenen med sesongpremiere på MADAMA BUTTERFLY (61. forestilling av denne produksjonen i Wilhelm Sandvens regi), og denne sesongen kan Operaen glede publikum med en ombygging som har bedret akustikken betraktelig.
Baldakinen over scenen er fjernet og scenegulvet lagt om, med det resultat at balansen mellom orkesteret og stemmene nå er i harmoni. Spesielt på de ti første radene i orkester har det vært et problem at en uheldig gjenklang fra orkesteret har stått som en mur mellom sangerne og salen, slik at stemmene har gått rett til værs og blitt overdøvet av orkestergraven. Denne oppsetningen av MADAMA BUTTERFLY gir publikum en fin anledning til selv å gjøre sine sammenligninger.


Trond Halstein Moe leverte vel sin til nå mest desillusjonerte Sharpless, stemmeprakten til tross, og debutanten Marianne E. Andersen gjorde en helt akseptabel Suzuki med en klar og ren mezzosopran. Det var ikke hennes skyld at Suzuki forsvant litt mellom en solospillende Cio-Cio San og en kofferttrett Pinkerton, da blir det heller ikke så lett å gestalte den hengivne Suzuki. Marianne E. Andersen, som er utdannet ved The Royal Academy of Music og The National Opera Studio i London, har allerede hatt en rekke konserter og roller både i Norge og utlandet.
Selv om denne forestillingen av den så hjerteskjærende operaen ikke fikk det til å ruske i hjerterøttene, var i hvert fall publikum storfornøyd, og honorerte den kvinnelige hovedrollen med dundrende applaus etter hennes solide soloprestasjoner. Det var også en glede å kunne lytte til orkesterets nå så rene klang under de nye akkustiske forholdene, her under ledelse av den tyske operadirigenten Gregor Bühl, som for første gang gjester DNO. Spilledagene for forestillingen videre er med Xiu Wei Sun 27. august og Chen Sue 10. og 12. september, og publikum har her en fin anledning til å høre store stemmer i et av operalitteraturens mest kjente verk før premieren på det for mange nye operabekjentskapet KARMELITTSØSTRENEhar sin premiere den 8. september.