Den Norske Opera& Ballett 19.0.2015, Massenet: Manon, Nasjonalballetten, Yolanda Correa, Yoel Carreño, Lucas Lima, Melissa Hough, Ole Willy Falkhagen, Andreas Heise, Stine Østvold, koreografi: Kenneth MacMillian


Yolanda Correa imponerer som Manon. Presisjon, teknikk og scenepersonlighet som sine ypperste kvaliteter, der hun drives mellom det fristende livet i evig rikdom, og kjærligheten som hun har funnet i de fattige strøk. I pas de deux med Yoel Carreño sitter alt som et skudd. Elegante løft, heftige benstillinger, og umenneskelige kombinasjoner. De to har virkelig funnet tonen, og er ballettens to største
stjerner for øyeblikket. Sluttscenen er ubetalelig godt danset. Lucas Lima som den dødsjarmerende «Lescaut» tvinner sitt publikum rundt lillefingeren og det er imponerende å se evnen til å kombinere dans og komikk. Lescaut sin elskerinne, danset vakkert av Melissa Hough, er intet unntak – Hough trives åpenbart i rollen og gir flott liv til birollen. Ole Willy Falkhagen er en staut og passe ekkel Monsieur G.M. og Andreas Heise gir autoritet og maskulinitet til fengselsdirektøren. Nei, dette er veldig bra overalt. Stine Østvold stjeler min oppmerksomhet flere ganger med sin treffende mimikk.

Dette er en produksjon man kunne ha sett om og om igjen. Det er så vanvittig gøy at denne type nyproduksjoner gjør suksess i Bjørvika. BRAVO!