Bjørvika 8.10.10.2010, Mesteraften 2010 – Poulenc: Voluntaries/Thorn Willems: Enemy in the Figure/Foss/ Battista: Bella Figura, Koreografi: Glen Tetley/William Forsythe/Jirí Kylián, Nasjonalballetten

Om de iskalde novemberkveldene kom for brått på i år, så er det ingenting som varmer med en Nasjonalballettens Mesteraften. Nok en gang gjentas suksessen med å vise publikum tre vidt forskjellige koreografier, som hver for seg er utrolig vakre og som til sammen utgjør en komplett helaften.
Først ut er Glen Tetley sin Voluntaries, som fortjener å bli børstet støv av 37 år etter premieren i Stuttgart. Koreografien ble i sin tid laget til minne om koreografen John Cranko, og er i sin stilfulle enkelthet en studie i teknikk og akrobatikk. Dette er krevende, og til tider henger ikke alle de mannlige danserne med denne mandagskvelden. Det sveves ikke så høyt over bakken som er ønskelig, og til tider danser alle litt for mye individuelt. Dette er ingen kamp om oppmerksomhet, så lagånden må være tydeligere. Koreografien i seg selv er et mesterverk og som svalende balsam for øyet.
Siden norgespremieren for to år siden har Nasjonalballetten vokst i takt med William Forsythe sin Enemy in the figure. Danserne stortrives foran lyskasteren og det er morsomt å se hvordan koreografien bryter med det tradisjonelle, på de minst opplagte steder. Kaloyan Boyadjievutmerker seg spesielt sammen med Kristian Støvind.
Det er stigning i programmet og til slutt fikk vi gjensyn med Kyliáns Bella Figura som berører like mye nå som den gjorde første gang vi så den. Maiko Nishino i en klasse for seg. Eugenie Skilnand, Stine Østvold og Kaloyan Boyadjiev tett bak. Det er så sårt og nakent. Ord blir fattige.
Nok en gang får Mesteraften bestått – selv på en helt ordinær mandag.