Kulturnyheter

Mett

Premiere Prøvesalen Dert Norske Teatret 15.1.2002
Yngve Sundvor: Mett
Utan Filter; Yngve Sundvor, Reidar Sørensen, Marianne Krogh, Ingrid Jørgensen, Øyvin Berven, Gard Eidsvoll
regi: Yngve Sundvor

 foto:s Leif Gabrielsen
foto:s Leif Gabrielsen

Det Norske Teatret har i lenger tid også gitt rom for mere eksperimentelt teater, både i regi av egne krefter samt gjestespill av frie grupper. Nå settes dette i system med et prosjekt med eget budsjett med instruktøren Yngve Sundvor som leder samt fire av ensemblets skuespiller og Gard Eidsvoll. De har nå jobbet tett samnen over tid hvor de også har arbeidet frem teksten.

Sundvor så filmen Etegildet og har brukt temaet som innfallsvinkel for denne forestillingen. Gruppen uttaler at de er opptatt av å fokusere på vårt samfunn, hva har slått feil i vår materialistiske utvikling? Det presiseres hvor tydelig problemene er i endel andre samfunn. Hva med oss selv? I denne sammenhengen har de valgt å fokusere på mat, det forspiste og åde hva det symbolisere og hva det praktisk betyr og hvilke konsekvenser det får med feilernæring, fedme, anorexia etc.

Mett2En gruppe bestående av tre menn og en kvinne har skjermet seg fra resten av samfunnet. Reidar Sørensen er mesterkokken som hele tiden sørger for de mest eksklusive eminent komponert retter til frokost, lunsj, middag – en kontinuerlig strøm av måltider som alle nytes med orgastisk velvære. Dette ritualet er som en spiral. Inn i dette kommer Ingrid Jørgensen, en utenforstånde uten jobb og bolig, for å selge lodd til et ideelt prosjekt.

Gard Eidsvold som protesterer mot beslutningen om utestenging av andre var noe forhastet og ønsker innslaget av en dame velkommen og foreslår at hun kan være der en stund. Noe de andre tillater. Dette medfører brudd i rutinene, forstyrring i de regulerte samtaletemaer, noe som fører til konflikter og skismaer med skiftende stillingstagen og grupperinger.

Mett3Kvinnen blir dels en katalysator, dels et offer, dels misbrukt.

Forestillingen er lagt opp med en stor del repeterende sekvens som strammes til i et stigende drama hvor deltakerne spiser seg mot sin egen destruksjon. Nytelsen blir flertydig.

Rent scenisk er inntagingen av føde løst på en oppfinnsom og visuelt effektiv måte med frekk og rå humor. Seksuell selvtilfredsstillelse foregår f.eks. med håndpåleggelse av matmikser og billedstimulans av motormagasiner. ‘Nysublimering’.

I tillegg til forholdsvbis begrenset tekstbrokker har de brukt meget kjente utdrag av norske sanger, dikt og sang-medley’er, noe som i hovedsak er gjort på en ironisk poengtert måte med humor og vidd. Enkelte av disse sekvensene bar ikke helt og kunne vært kuttet noe. Ellers en gjennomført forestilling, velspilt, ironisk, satirisk. Spesielt Gard Eidsvold gjør en glimrende innsats.

Scenen er omkranset av småbord. Det er anledning til å kjøpe drikkevarer i lokalets pub både før og etter frestillingen.

Sjekk også

Det lukter øl på byen i dag

 Hålogaland Teater: Når hjertet slår ut med arman – Brel uten filter – en hyllest …

Nye musikalske stjerneskudd slår gnister på Chateau Neuf

Det er et solid stykke musikalhistorie som i disse dager skrives på Majorstuen, i høstskrud. …