Premiere Den Norske Opera 4.12.2003, Tsjaikovskij: Nøtteknekkeren, Nasjonalballetten, koreografi: Dinna Bjørn

Så er det tid for juleforberedelser. Når man ser på publikum som skal se Nøtteknekkeren får man inntrykk at for en del er dette blitt en tradisjon hvor du ser familiegrupper med foreldre, besteforeldre og barn, jentegrupper og guttegrupper. Og det krydde av unger og det var god stemning allerede før forestillingen begynte!
I denne forestillingen medvirker en rekke barn fra ballettskolen som mus, soldater, snøfnugg og godterier. I flere av hovedrollene er det tre dansere som alternerer. Mariusz Malecki som Herr Drosselmeyer, magiker og dukkemaker, setter umiddelbart en lett trolsk stemning med sine ‘dukker’ som han tryller til liv.
Så er vi over i juleselskapet hos Clara og hennes foreldre og en rekke gjester med barn hvor Drosselmeyer deler ut gaver og tryller og forhekser slik at disse blir levende og utfører sine leker og danser. Så følger selskapsleker og dans og småslossing og feider mellom ungene.
Juleselskapsdelen i år har fått en oppmyking og gruppering av barn og voksne som er mer bevegelig og livlig slik at det hele tiden skjer noe som vil fenge barnas oppmerksomhet. Mariusz Malecki er meget tilstedeværende og dyktig i å drive handlingsforløpet fremover og utføre overgangene med en finstemt timing og skape drømme- og magitilstand. Grete Sofie B. Nybakken som for første gang danser lille Clara gjør dette med selvfølgelig tilstedeværelse og i fin samdans med de voksne i ulike partier.
Så følger kampen mellom musene og soldatene hvor Nøtteknekkerprinsen – denne gang danset av Dirk Weyershausen – har en fin spenst og strekk i kroppen og er oppmerksom når han danser med lille Clara og også i fin samdans med en dyktig debuterende rolledebuterende Kristen Stevens som store-Clara.
I år er overgangen til veien til Sukkerland fått en mer heldig løsning og den blir en blanding av både det dramatiske og vakre på scenen. Møtet med Snedronningen – Maiko Nishino – og alle hennes terner og små barn som snøfnugg er en gjennomført presis scene hvor hun uttrykker seg med myndighet og stilfull dans.
I Sukkerland kommer danseopptredender på rekke og rad og med temperament og presisjon får vi spansk, arabisk, kinesisk og russisk dans. Senere ser vi et lekent part hvor Brian Toney danser Mme. Bonbonnieres parti med en gruppe barn.
Det var flere pas-de-deuxer med Nøtteknekkeren og Sukkerfeen – Sacha Wakelin, fint gjennomført. Årets oppsetning som har vært vist i denne versjonen siden 1994 med Dinna Bjørn som koreograf har fått en utforming som har blitt en både spennende og variert opplevelse for hele familien med en porsjon mystikk, lek og en rekke vakre dansepartier som i år turneres med energi, presisjon og med fin stemning mellom sal og publikum.
Langvarig applaus som ble avbrudt av at Dinna Bjørn fikk overrakt en kongelig æresbevisning for sin innsats for Nasjonalballetten gjennom sitt 12-årige sjefsvirke. Uhyre populært hos publikum!