Den Norske Opera 7.12.2002 Tsjaikovskij: Nøtteknekkeren, koreografi: Dinna Bjørn, Nasjonalballetten
– Og nå er det snart jul igjen, noe Oslos innbyggere har kunnet registrere siden slutten av november. Tradisjonen tro siden 1965 er det nøtteknekkertid med Nasjonalballetten. Som mange etterhvert kjenner til er dette Tsjaikovskijs siste ballett som han allerede presenterte som orkestersuite i 1892. Senere samme år var urfremførelsen i St. Petersburg. Historie og koreografi ved Ivanov ble til en viss grad møtt med skepsis men musikken var en suksess. Siden har en rekke kjente koreografer laget delversjoner av dette verket og Nasjonalballettens mangeårige leder Dinna Bjørner ansvarlig for denne koreografien.
Historien er basert på E.T.A.Hoffmanns eventyr. Han var selv både jurist, komponist og maler.
Årets oppsetning har noen endringer som jeg synes fyller ut enkelte longører i noen av partiene og gjør historien tettere. Det er mere dans, liv og lek i juleselskapet og kampen mellom Nøtteknekkeren og Musekongen er mindre stilisert.
I Sukkerland er det fortsatt behov for noe oppmykning i mellomsekvensene.
Forestillingen i år gir inntrykk av et energisk kompani som formidler historien med tilstedeværelse og formidlingsevne. Jeg la spesielt merke til lyssettingen som gir fine overganger og farvetoner til de ulike sekvensene som er fint stemningsskapende.
Både solister og ensembel gjør en helhjertet innsats. Enkelte scener med Snefnuggene trenger fortsatt noe pesisering men står fint i siste del av sekvensen. Det samme gjelder deler av ‘rose’danserne i Sukkerland. Solistene her fremtrer med paradenummer etter paradenummer med Russisk kossakkdans som høydepunkt.
Victoria Krogsæter danset Lille Clara med et klart skuespillertalent. Christine Thomassen overok som den voksne Clara, en rolle hun danser med letthet, eleganse og innlevelse. Richard Suttie er den perfekte partner for både Clara og Beatrix Balazs som Sukkerfeen i vakre og presise pas-de-deux’er.
En musesersjant danset av Grete Nybakken er en spenstig kraftfull danser som markerte seg som fører for alle småmusene som alle gjorde en fin innsats.
I forestillingen medvirker over femti barn fra Den Norske Operas ballttskole som gjør en helhjertet innsats som mus, soldater, snefnugg og godterier.