Den Norske Opera & BallettBjørvika 1.3.2012 RUSHES PLUS, gjestespill fra Inbal Pinto & Avshalom Pollak Dance Company, Koreografi: Inbal Pinto, Avshalom Pollak og Robby Barnett
Tallet er 12 i Det Norske Opera og Ballett i disse dager. På Scene 2 har det israelske dansekompaniet Inbal Pinto & Avshalom Pollak Dance Company inntatt scenen. Det består av 12 fremragende dansere og skuespillere, som gir oss en forestilling som spenner over en rekke sjangre og uttrykksformer. Inbal Pinto og Avshalom Pollak gjør alt grovarbeidet selv. De syr kostymer, de har ansvar for rekvisitter, scenografi og regi. Det skaper en helhet vi sjelden ser. Det er visuelt altoppslukende, humor og såret går om hverandre, og vi er vitne til sterke kunstneriske prestasjoner i alle ledd.
Åpningsscenen er spektakulær og en studie i akrobatikk og lyssetting(Yoann Tivoli). Det handler om rastløshet, ensomhet og politiske skillelinjer. Dette er forestillingen som når ut til mange og er en fin introduksjon til det myteomspunne begrepet moderne dans. Pausenummeret er en humorbombe med en sår undertone. Originalt og innovativt!
Høydepunktet kommer likevel til slutt. 12 stoler utgjør scenografien i Rushes. Danserne evner å bruke scenerommet til å skape to parallelle historier. Det som i begynnelsen kan virke som en sirkusforestilling, blir etter hvert til sterke mellommenneskelige relasjoner. Jeg vil særlig trekke frem de mannlige dansernes løft av sine kvinnelige kollegaer. Utrolig vakre, og gjort på en respektfull måte jeg får gåsehud av, bare ved tanken. Musikken som spilles denne kvelden er herlig nostalgisk, og spenner fra Miles Davis via Charlie Chaplin til Django Reinhardt.
Dessverre spilles forestillingen bare to ganger, men har du mulighet så er dette en meget severdig forestilling.