Den Norske Opera & Ballett Bjørvika 15.10.2010, Touch, Koreografi: Jorma Elo, Nasjonalballetten

Jorma Elo er en av de mest ettertraktede koreografer i verden, men i Bjørvika går det meste på tverke for den finske koreografen denne høsten. En ballett noir i én akt er et strålende konsept, men uten god koreografi blir det til tider svært så pinlig.
Rammen er nydelig. Scenerommet på den intime Scene 2 er flott utnyttet, med duse lameller hvor det vises en veldig vellykket videosekvens som utgjør stykkets primære handling. Brebje van Balensine kostymer er også lekent inviterende, så man kan ikke skylde på rammeverket når dette blir en langdryg affære.
Først og fremst gis ikke danserne nok kunstneriske utfordringer. Det blir stillestående, lite motiverende og drepende kjedelig. Sjostakóvitsj’ musikk er nydelig, men uten god koreografi blir det platt. Heller ikke Bernard Herrmanns musikk finner tonen med Elos koreografi. Marco Pagetti og Rubinald Pronk kommer best ut av det kunstnerisk, og særlig sistnevnte danser godt alene.
Jorma Elos koreografi Touch blir som et uferdig produkt å regne og burde ikke sett dagens lys på det nåværende tidspunkt.