Kulturnyheter

Pina Bausch hedres

Bjørvika 17.11.2011 Vollmond , Tanztheater Wuppertal, koreografi: Pina Bausch

Alle fotos: Erik Berg/Den Norske Opera & Ballett
Alle fotos: Erik Berg/Den Norske Opera & Ballett

På norske kinoer går for tiden den tyske filmskaperen Wim Wenders sin hyllest til koreografen og danseren Josephine “Pina” Bausch, som døde i 2009 bare 58 år gammel. Bausch var kjent for sin unike lek med dansefaget, der bevegelser, lyder og enorme scenografiske eksperimenter preget repertoaret. I kinofilmen som for tiden vises i Norge, som i seg selv gir et glitrende innsyn i denne unike tyske danseren, er det i særlig grad tre koreografier som vises frem, VårofferetCafé Müller og Vollmond (Fullmåne). Forrige uke var Tina Bausch sitt kompani Tanztheater Wuppertal i Operaen og viste “Vollmond” i fullversjon. Kompaniet ledes nå av Dominique Mercy og Robert Sturm. Dette ble en opplevelse som kan betegnes som den mest spektakulære danseforestillingen vi har sett i Bjørvika.

Julie Anne Stanza og Jorge Puerta ArmentaPå scenen ligger en enormt stor stein, omkranset av et stort vannspeil med god dybde. Gjennom hele forestillingen benyttes vann som et bærende symbol, og ved hjelp av lysdesign i ypperste klasse kan vannet og vannspeilet få akkurat den oppmerksomhet koreografen ønsker. Det er mye vann, enorme mengder vann som renner, regner og strømmer utover scenegulvet. Danserne er fabelaktige studier i særegenhet og enorm formidlingsglede. 4 påkledere sørger for en imponerende logistikk i usedvanelige vakre kostymer. Vått blir til tørt og hvitt blir til rødt i løpet av kort tid. Effekten av vannet er spektakulær, og på scenen utspiller det seg mange SPECTACLE: VOLLMOND CHORÉGRAPHE: PINA BAUSCH LIEU: WUPPERTAL - 2006eksistensielle dramaer vi alle kan kjenne oss igjen i. Vi dykker ned i enkeltprestasjoner, og bruken av repetisjoner, særlig i stykkets avsluttende fase gir oss et speilbilde av eget tankegods. Det er gjennomtenkt, bearbeidet og ikke et sekund er noe overlatt til tilfeldighetene.

Det blir urettferdig å sammenligne vår egen Nasjonalballett med et kompani som har spesialisert seg på nettopp denne koreografien, men det må være en oppgave for den neste ballettsjefen å sørge for at Nasjonalballetten utvider sin horisont og prøver seg på nye og ukjente veier.

Sjekk også

Fett asså

Fett asså! Ja, det er vår dom tross vedvarende buing fra salen under applausen. For …

Monumental Aida på Oscarsborg

Aida, opera av Giuseppe Verdi. Uroppført i Kairo1871 Spilles på OscarsborgOperaen 14.-24.august 2019 Aida: Birgitte …