Den Norske Opera 6.10.2001 Tsjaikovskij: Tornerose, koreografi: Mats Ek, Nasjonalballetten

Mats Ek, velkjent og berømt koreograf og leder for Cullberg-balletten, laget for noen år siden furore på Europas scener med sin versjon av Svanesjøen i sitt særpregete formspråk. For ca. fem år siden tok han for seg det kjente eventyret Tornerose og bearbeidet dette stoffet i sitt koreografiske uttrykk men beholdt Tsjaikovskijs velkjente og elskete musikk.

Det samme kan sies om Christine Thomassensom Aurora (Tornerose) som hele forestilling igjennom leverer en ypperlig tolkning som spenner over et stort følelsesregister og teknisk krevende koreografi. Hun fremstiller både den unge jenta som er i trass og opposisjon til sine foreldre og stadig engasjerer seg i nye kavalerer, tøffe følelsesmessige relasjoner, og som ung kvinne i sin kjempende relasjon til fremmedarbeideren Carabosse som danses av Richard Suttie.
På grunn av problemer med lyden fikk vi se den første delen to ganger og det var interessant å oppleve hvordan danserne så tett på hverandre formidlet sitt stoff og holdt en intens nerve.
De fire feene har et noe anerledes koreografisk uttrykk samt enkelte talesekvenser av litt ulik art. Alle danser utagerende med humor og teknisk finesse.
Resten av ensemblet presenterer også dans med innlevelse og spenst. Personlig synes jeg scenene med den protesterende publikummer ble noe lange og masete og enkelte sekvenser var unødvendig for sammenhengen og virket umotivert, men dette er småting. Forestillingen som helhet er gjennomarbeidet og en glede å oppleve.