Kulturnyheter

Tryllefløyten i miniformat

Mozart: Mini-Tryllefløyten
tilrettelagt og instruert av Sigve Bøe
Sigve Bøe (forteller/Minitryll), Ulg Øien (Tamino), Cecilie Rønning (1.dame), Åse Helene Krystad (2.dame), Siv Hagerupsem (3.dame), Birgitte Christensen (Nattens Dronning), Helene Wold (Pamina), Kristian Anderssen (Papageno), Svein Erik Sagbråten (Monmostatos), Magne Fremmerlid (Sarastro), Hege Christin Holmquist (Papagena)
musikalsk ledelse: Terje Boye Hansen

mozart_storTryllefløyten i miniformat for minifolket: hele salen var full av barn fra 3 år og oppover. Det var gøy å se – og oppleve. På vår ene side satt en mor med en 3-årig sønn, på den andre en skolelærer som holdt kontroll på en halv femteklasse.

På grunn av forsinkelse var det felles avsynging av Per Spelemann ledet av Sigve Bøe i gulgrønn trikot og strutteskjørt i flerte varianter. Og ungene var med.

Jeg synes det er prisverdig at operaen tar sitt fremtidige publikum på alvor og arrangerer en forestilling tilrettelagt for barn og unge. Sigve Bøe har ansvaret for tilrettelegging og det er gjort på en slik måte at handlingen er blitt tatt vare på, og de fleste – og populære – partiene fraTryllefløyten er kommet med i en forestilling som er komprimert ned til en time. Forestillingen passer også for ungdom og de av oss som kunne tenke oss en kortversjon (jeg fikk ikke opplevelsen av at Mozarts opera var vesentlig amputert).

Spillet foregikk foran på scenen og orkesteret var plassert bak sangerne. Dette førte til at lyden i enkelte partier ble noe svak. Scenen var åpen og bare deler av scenografien fra hovedoppsetningen av Tryllefløyten var anvendt, noe som ga kontinuerlig kontakt med salen.

Sigve Bøe som forteller/mini-Tryll introduserte informativ og humoristisk de ulike scenene. Til tider hvor det foregikk mye på scenen hadde det vært en fordel om han hadde trukket seg noe tilbake.

Mange av rollene ble hederlig sunget. Andre strever endel i deler av sine partier. Personinstruksjonen er noe forsjellig. Noen forholder seg direkte til publikum og er bevegelige og avslappet i sine roller, andre er mer stive og statiske. Det hadde vært en fordel spesielt med tanke på et barne- og ungdomspublikum å orientere sangerne mer mot publikum.

Sjekk også

Fett asså

Fett asså! Ja, det er vår dom tross vedvarende buing fra salen under applausen. For …

Monumental Aida på Oscarsborg

Aida, opera av Giuseppe Verdi. Uroppført i Kairo1871 Spilles på OscarsborgOperaen 14.-24.august 2019 Aida: Birgitte …