Kulturnyheter

Full klaff for Spamalot

Fotos:May B. Langhelle
Fotos:May B. Langhelle

Folketeatret 20.9.2012. Eric Idle: Spamalot.
Atle Antonsen, Espen Beranek Holm, Trond Espen Seim, Anders Baasmo Christiansen, Håvard Bakke, Kim Sulocki, Reidun Sæther,Trond Fausa Aurvåg.
R
egi: Anders Albien.

Det var et spennende møte som fant sted på begynnelsen av 60-tallet på Universitetet i Oxford. Michael Palin og Terry Jones møttes for første gang og fant umiddelbart tonen. Heldigvis hadde de en felles oppfatning av hvordan humor skulle være. Et annet spennende møte skjedde cirka på samme tid på Universitetet i Cambridge. John Cleese og Graham Chapman var navnet på to studenter som hang mye sammen. Eric Idle var også der, men begynte på Cambridge ett år senere. Terry Gilliam kom også til, og mange mener at Neil Innes også er en del av den offisielle sekstetten. Historien videre kjenner vi. Monty Python ble historiske fra dag én, og de 45 første episodene av sirkuset videreutviklet seg til tre filmer og en rekke sceneshow, bøker, plater og dataspill.

I 2005 skapte Eric Idle en musikal basert på filmen «Monty Python og ridderne av det runde bord.» Det ble en braksuksess og musikalen vant hele tre Tonypriser. Det var derfor en sitrende spenning i Folketeatret torsdag kveld, da regissør Anders Albien hadde mot nok til flytte denne galskapen inn på en norsk scene. SPAMALOT er en parodi, eller var det hyllest, til musikalsjangeren. Innholdsløs, mye tull, intetsigende sanger og ustyrtelig morsom! Teodor Janson har klart det mesterstykke å oversette teksten fra rå britisk humor til norske bisarre tekster, med solide sluttpoeng og gapskrattende tendenser ustanselig. Hele teamet har behandlet originalen med stor respekt, og det er hovedårsaken til at resultatet blir så bra.

Atle Antonsen gjør en strålende debut som Kong Arthur. Mannen kan synge og har en timing som er utrolig viktig for flyten i forestillingen. Anders Baasmo Christiansen gjør en herlig karakterrolle som Sir Robin, som er mest kjent for å ha drept en hylling i Bristol og tisset i buksene i slaget ved Badon. Castingen er fenomenal og Trond Espen Seim som Sir Lancelot er et blinkskudd. Aldri har vi sett han mer avkledd og Seim viser sider vi ikke ante han hadde. Men dronningen over alle dronninger, er Reidun Sæther, som den giftesyke damen i sjøen. Som i «We will rock you» i fjor på Folketeateret synger hun fletta av salen. En stemmeprakt som er så svimlende bra at den slår publikum realt flat. Denne gangen ser vi samtidig divafaktor og entertainment som kommer til sin fulle rett. Gi denne damen en ballade og Eurovisionseieren er vår! Imponeres gjør vi også over hennes diksjon som mange andre på scenen bør studere nøye, og Sæther bruker også de scenografiske grepene for alt de er verdt. Bravo!

Sjekk også

Byggmesteren i honningfella

Byggmesteren begynner å bli gammel. Han har bygget hus, men intet storslått tårn, intet minnesmerke …

Flat farse på Oslo Nye

Oslo Nye har denne høsten satset på farse, som skal trimme lattermusklene i det sure …