Stenersenmuseet 24.5. – 29.6.2003
Statens Kunstakademi Oslo – Avgangsutstillingen
For syvende år på rad inntar avgangsstudentene ved Statens Kunstakademi i Oslo Stenersenmuseet

Så er det igjen tid for de tretten avgangsstudentene på Statens Kunstakadmei i Oslo å presentere for et stort publikum sine arbeider. De er representert med fra et til opptil fjorten arbeider hver.

Det er tydelig at disse studentene uttrykker seg individuelt med særpreg. Umiddelbart er det ingen gjennomgående fellesnevner. De uttrykker seg i ulike media og former, fra lysfenomener, film og lydskulptur til mere tradisjonelt tegning, maleri, foto og ulike installasjoner. Utrykkene spenner fra det humoristisk lekende oppfinnsomme til det seriøst kommenterende og diskuterende.
Det første en ser når man kommer ned trappen er en enorm kvinneskulptur utført i små gule legobiter av Kjersti Andvig som har arbeidet med dette siden påske nærmest dag og natt hvor forarbeidet for å vite hvordan det skulle utføres besto av en rekke tekniske utregninger.

I det store rommet i kjelleren har Anders Adler Simonsen plassert en kjempestor dyprød ballong (180 x 200), sprekkeferdig av luft og rundt hjørnet ligger en kjempetegnestift klar til aksjon.
Ellen Synnøve Holtskog har brukt et gammelt kamera for, som hun sier, “..det gir dypere skygger, mere detaljer og mer spennende virkning lys/skygge i bildet.” Modellene er valgt dels fra venner og kjente, dels fremmede personer. Hun er opptatt av at modellene skulle ha et mildt og vennlig ansiktsuttrykk. Alle er fotografert i samme positur og det er alltid interessant å se hvor spennende det menneskelige ansiktet er.
Marthe Thorshaug har laget en film som er en type dokumentar hvor hun intervjuer personer som har sterke meninger for og imot ulvens tilstedeværelse i ulike områder i Norge. Filmen består dels av intervjuer og filming på aktuelle steder. Martin Jørgensen har laget en film hvor temaet er møter mellom mennesker og hvordan folk nærmer seg hverandre.
Morten Slettemeås har laget en serie store malerier hvor han viser en rekke drapsteknikker med instruksjon samt en serie tegninger, portretter av menn med varierende øyenskydd. I kontrast et stort maleri av skogsterreng.
Så kan man fortsette å gå på oppdagelsesferd i de forskjellige små rommene med ulike kunstneriske uttrykk.