Kulturnyheter

Mari Slaattelid: Concealing Redness

Astrup-Fearnley museet 18.4. – 23.6.2002
Mari Slaattelid: Concealing Redness

Slattelid_ConcealingMari Slaattelid (1960) har markert seg sterkt i løpet av de siste årene og regnes nå som en av de markante unge samtidskunstnerne. For et par år siden vant hun den nordiske Carnegie Art Award-prisen.

Astrup-Fearnley museet har de siste årene hatt tradisjon med å presentere en ung aktiv kunstner i Impulsen. Det er første gang hennes arbeider blir presentert i et museum. Hun har tidligere hatt en rekke utstillinger i gallerier i Norge, Stockholm og Helsinki.

Denne utstillingen viser ca. 30 enkeltverk hvor flere presenteres i serier. Den består av fotografier, objekter og malerier. Denne utstillingen har tittelen Concealing Redness. Dette er en frase som er tatt fra reklame for sminkeprodukter. I denne sammenheng dekk, stifter og pudder som skal skjule rødhet og de som har erfaring med sminke har oppdaget at for å oppnå en god effekt kan man bruke grønnfarver og ulike tilnærmet hudfarver. De som arbeidet med teatersminke vet alt om dette.

Mari Slaattelid er opptatt av at et ugangspunkt for en utstilling gjerne skal være noe enkelt og alment men som samtidig åpner for et videre perspektiv når en går inn i temaet. Dette viser hun med en del av sine arbeider hvor hun har flere serier som bl.a. viser en ung kvinne hvor ulike sminkemuligheter er presentert. 

Serien Read my Lips (156 x 125) består av fire perforerte aluminiumsplater i ulike rødnyanser med tekster som gir et bredt spekter av assosiasjoner, både politiske og personlige. Videre Bleike flagg(75 x 120) som er seks arbeider med utsnitt av det norske flagget i andre farvenyanser.

Rødt har i ulike sammenhenger ulik betydning, fra å symbolisere roser til et samlesymbol for revolusjonært opprør. Dette vil også være forskjellig i tid og ulike kulturer. Verket Å nærme seg Ferrari Racing Red (200 x 72) består av to deler hvor den ene er identisk med karosserifarven på en Ferrari sportsbil, den andre har hun malt slik at strøk og ujevnheter blir minimale og overflaten og farven likner maksimalt på bilfarven.

Subject Matter (120 x 160), olje på plexiglass, viser pudderfarvete flekker med årer som fremkommer når to plater legges under press.

Sjekk også

Frida Kahlo

Er du i London i sommer er dette en utstilling du må få med deg. …

Naturens kraft

J. C. Dahl (1788–1857) var den norske kunstneren som kanskje mer enn noen annen skildret …