Svenska Teatern på Alexandersteatern Helsinki
Kander/Ebb: Cabaret
Birthe Wingren, Riko Eklundh, Erik-André Hvidsten, Ulla-Britt Boström, Bo Andersson, Regi: Georg Malvius

Vi skal nok en gang tilbake til Berlin, til Kit Cat Club som snart skal feire nyttårsaften 1930. En arena for eksperimentering og livsutfoldelse, hvor grensene er få og sigarettrøyken er dominerende. I en verden preget av gryende nazisme bor fremdeles tyskere, amerikanske forfattere, en fruktselgende jøde og en elskverdig dame som leier ut beskjedne rom i et dunkelt hjørne av storbyen. Det er Cabaret og i Helsingfors kommer vi nærere enn noen gang.

E
For 58 år siden gikk den yndige Ulla-Britt Bostöm til Svenska Teatern i Helsingfors og ba om å få danse. Siden den gang har Boström bekledd en rekke roller både i den finske hovedstaden, i Åbo og i Vasa – og nå bekler hun rollen som «Fräulein Schneider» på Svenska Teatern igjen. Aldri før har vi kommet nærmere den beskjedne og litt usynlige utleieren. Det er med ekte bestemorsfølelse hun tar i mot sine gjester, og snur i neste øyeblikk ryggen til når gastene på naborommet blir for mange. Det er temperament i Boström når hun beskyldes for horeri og når hun avviser sin tilkomne blir vi smertelig minnet på at rollefiguren også er meget klok. Alt dette klarer Ulla-Britt Boström til fingerspissene og selv på første balkong får vi gåsehud. I samspill med Hvidsten gnistrer det, og når hun er sammen med sin kjære (Bo Andersson) får vi lyst til å spise dem opp.
Danserne klarer dessverre ikke å understøtte de sterke hovedrolleinnehaverne. Et eksempel er humorbomben «Two Ladies» som radbrekkes av dårlige prestasjoner fra ensemblet. Forestillingen hadde fortjent mer råskap, men dette blir småplukk i den store sammenhengen. Forestillingen er verdt reisen over Østersjøen.