Oslo Nye Teater BUL-salen
Ibsen: Et dukkehjem
Nina Ellen Ødegård * Jon Bleiklie Devik * Dennis Storhøi *
Anna Bache-Wiig * Jan Martin Johnsen * Unni Evjen, Regissør: Svein Sturla Hungnes

Oslo Nye Teater er på vandring i høst. Den ene suksessen overgår den andre, så Ibsens “Et Dukkehjem” er flyttet fra Centralteatret til en ombygd Bondeungdomslagssal vegg-i-vegg med Oslo Nye Teater. Publikum trer inn i Nora og Helmers stue og finner sine stoler rundt stuegulvets fire sider. Familien er i full gang med pepperkakebakst og idyllen råder helt til Nora entrer scenegulvet. Nina Ellen Ødegård er damen som får denne oppsetningen til tidvis å gnistre og lukte svidd. Regissør Sven Sturla Hungnes har renskåret teksten til et minimum, og dramaet utspiller seg nå på rekordraske nitti minutter. Det er derfor kun Ødegård som virkelig får en mulighet til å etablere en karakter, og det klarer hun på mesterlig vis. Nora er nå en ung dame, mer rakrygget enn før som spiller bevisst på erotikk og kvinnelist for å lykkes.
Det imponerer meg like mye hver gang, hvordan teaterstykker man nær sagt kan utenat likevel klarer å engasjere. Nina Ellen Ødegård er damen det er verdt å gråte for. Jon Bleiklie Deviks Helmer får ikke utspring før i siste scene, og hans tolkning blir i begynnelsen altfor stiv og stutt. Dennis Storhøi er et friskt pust som Doktor Rank, som klarer å få frem Rank og Noras historie i en hektisk men god scene. Storhøi er alltid en planke som det er god til å støtte seg til, og det virker som Ødegård virkelig har funnet tonen med Storhøi. Både Anna Bache-Wiig og Jan Martin Johnsen gjør maks ut av rollene sine, men verken Fru Lindes indre kamp eller Krogstads bitterhet får fullt spillerom i en regi hvor forsoning og forlovelse skal skje i løpet av to setninger. Nina Ellen Ødegårds Nora er verdt et besøk i Bondeungdomslagets ombygde sal. Hennes hig etter makroner er verdt inngangsbilletten alene.