Kulturnyheter

Trøndersk overbevisning

Premiere 25.2.2006Trøndelag Teater
Les Misérables
med: Erik Wenberg Jacobsen, Paul Ottar Haga, Evelyn Jons, Eir Inderhaug, Torgeir Reiten. Ingrid Bergstrøm, Jan Erik Berntsen , Arne O. Reitan, Helle Ottesen/Marte Stolp, Stephen Brandt-Hansen
Regi: Bjørn Sæter

Alle fotos: Lasse Berre
Alle fotos: Lasse Berre

Trøndelag Teater har tatt på seg oppgaven med å bringe kanskje verdens flotteste musikal tilbake til et hjemlig teater. Etter omfattende jakt på rolleinnehaverne kunne trønderne med stolthet presentere Les Miserables på februars siste lørdag. Scenografisk og regimessig er det strenge føringer på hvordan de ulike elementene skal eller bør være, så skuespillernes prestasjoner er uhyre viktige og i enkelte tilfeller helt avgjørende for sluttresultatet. Dette er en musikal alle musikkteaterelskere har et sterkt forhold til, og kresenheten og skepsisen er alltid stor foran en ny produksjon.

miserables2I olympisk ånd er det fristende å snakke om en innertier. Sjelden har publikum fått oppleve en mer gjennomført sterk oppsetning, der man må lete med lupe etter marginale svakheter og misforståelser. Fremst står Erik Wenberg Jacobsen som Jean Valjean. Wenberg Jacobsen takler den vanskelige hovedrollen på imponerende vis med fortreffelig diksjon, og godt understøttet av et fantastisk lydbilde og strålende lyssetting. Særlig lyddesignet signert Mikael Gullikstad og Per-Olav Austdahls publikumsnære intime scenografi (selv i to etasjer) er musikalens skjulte bakmenn som man må hylle og applaudere for. Takket være Gullikstad og Austdahl kommer vi svært nær musikalens komplekse historier og rollefigurer.

miserables3Det herlige med denne oppsetningen er at her finnes kvalitet i alle ledd. Paul Ottar Haga (Javert), Evelyn Jons (Fantine), Ingrid Bergstrøm (Eponine) og Eir Inderhaug (Cosette) stikker seg positivt ut i øverste klasse, sammen med begavelsen av en barneskuespiller Samuel Lilleberg Suphellen. Sistnevnte får frie tøyler i en presis og fantastisk rørende tolkning av Gavroche-rollen. Alle får hjelp av et kraftfullt 12-manns orkester og en dreiescene som får de raske sceneskiftene til å gli greit i hverandre. Den eneste lille svakhet som må påpekes er Jan Erik Berntsens tolkning av rollen som “Herr Thénadier.” Diksjonen blir i partier alt for upresis og det ser ut til at Berntsen har tempoproblemer. Dette får særlig utslag i scenen rundt krobordene som ofte blir en publikumsvinner. “Konge på ei kro” blir en nedtur og det er ikke bra, særlig en musikal som ellers sitter så fjellstøtt.

Trøndelag teaters oppsetning har alt, og de som ikke har skaffet seg billett er forpliktet til å gjøre det. Her unngås publikumsfrierier og dårlige krumspring, og resultatet blir så nær perfekt det er mulig å komme. Storartet! 

Sjekk også

Byggmesteren i honningfella

Byggmesteren begynner å bli gammel. Han har bygget hus, men intet storslått tårn, intet minnesmerke …

Flat farse på Oslo Nye

Oslo Nye har denne høsten satset på farse, som skal trimme lattermusklene i det sure …