Premiere Chateau Neuf 16.9.2004
Billy
Tommy Steine, Grethe Kausland, Inger Teien, Geir Morstad, Mariann Aas Hansen, Jannicke Abrahamsen og Liv Unni L. Undall, regi: Runar Borge
Thalia Teaters store satsning denne høsten er musikalen ”Billy” på Chateau Neuf. Billy Fisher er dagdrømmeren som selv i godt voksen alder fremdeles bor hjemme på gutterommet. Han har en kjedelig jobb, har et forhold til tre høyst ulike jenter samtidig og oppfører seg som en notorisk løgner i kameratflokken.
En musikal er både teater og musikk. I denne oppsetningen finnes enkelte fine musikalske arrangementer, mens skuespillerkunsten later til å ha fått minste prioritet. Grete Kausland klarer å skape en grei morsrolle. Kausland har scenesjarm og morsinstinkt, men er veldig avhengig av sterke motspillere. Det finnes ikke i denne oppsetningen. En produksjon som har kostet over 20 millioner kroner bør satse mer på skuespillerinstruksjon og heller kutte litt i kostymebudsjettet. Musikalen mangler både den gode historien og en rød tråd. Replikker kastes ut, ofte uten mål og mening. Enkelte poenger er så billige og dårlige at man gremmes. Runar Borges tekstoversettelse er i enkelte partier skandaløst dårlig, og forverrer totalinntrykket.
Liv Unni Larson Undall blir forestillingens lyspunkt. Hennes stemmeprakt er intet annet enn utsøkt og fortjener mye større oppmerksomhet enn den hun oppnår på Chateau Neuf denne høsten. Musikken er både sentimental og urytmisk, og bare et par musikalske innslag fortjenter applaus. En solid knippe energiske dansere skal ha ros for innsatsen. Jørgen Olsson og Tor Ivar Hagen fortjener oppmerksomhet for sin sceniske utstråling.
Forestillingen forsvarer på ingen måte markedets høyeste billettpris, hva angår privat hovedstadsteater. Det var et modig forsøk, men denne gangen gikk det helt feil.