
Danske Peter Langdal har regien når vi endelig er tilbake på Kit Kat Klub på intime Oslo Nye, som for anledningen er omgjort til en skråstilt scene der budskapet bokstavelig talt triller ned i publikums fang. Skuespillerne setter seg innledningsvis ned på scenekanten og beskuer sin samtid. Den livsfarlige leken om politikk og følelser, bedrag og likegyldighet, kan ta til. De oppsetninger vi har sett av denne musikalen de siste tyve årene har hatt nogenlunne lik oppbygning, og de samme «sjokkerende» elementer. Sjokkerende, i hermetegn, da tidene har forandret seg og verden i dag er annerledes enn når musikalen ble skapt. Eller er den det? For første gang spilles rollen som Konferansieren av en kvinne, og hvem passer bedre enn Hilde Louise Asbjørnsen? Understøttet av et briljant orkester under stødig ledelse av Simon Revholt, skaper hun magi fra første strofe. God med tekst, 
Premiere Oslo Nye Teater 9.2.2017 Cabaret Hilde Louise Asbjørnsen (Konferansieren), Ingvild Holthe Bygdnes (Sally Bowles), Lars Berge (Clifford Bradshaw), Birgitte Victoria Svendsen, Nils Ole Oftebro med fler – supplert av dansere og live orkester under ledelse av Simon Revholt, regi: Peter Langdal

Flere av originalmanuset sine numre, som ofte bidrar til dybde og refleksjon, har man tradisjonelt valgt å fjerne. På Oslo Nye får vi flere gjenhør som gir forestillingen en ekstra dimensjon. «Telefonsangen» og «I don’t care much» blir ofte kappet, men er gledelig tilstede her, sammen med en grufull oppdatering av «Hilser den nye tid» ved grammofonen. At omrokkeringen av numre har ført til en lettere første akt og en tyngre andre akt, liker vi veldig godt. De muntre hvilepausene i andre akt får derfor en deilig dobbel bunn. Briljant regi – rett og slett. Dessverre er ikke denne musikalen uaktuell. Verden vi i dag ser rundt oss har utfordringer som berøres alvorlig i Cabaret. Det er intenst og rått, rørende og tankevekkende.