Museet for samtidskunst 24.05 – 07.09 2003
ARNE MALMEDAL: Arbeider 1968 – 2003

Det er første gang Arne Malmedal (1937) presenteres med en så omfattende retrospektiv mønstring. Arbeidene skal også til Bergen etter endt utstillingsperiode.
Utstillingen omfatter 111 verk fra perioden 1968 frem til i dag, hvorav over femti er fra den siste tiårsperioden. Arne Malmedal arbeider i ulike teknikker, blant annet i alle grafiske arbeidsmetoder samt lavering og gouacher foruten malerier i olje og tempera.

Størstedelen av maleriene er i store formater og Arne Malmedal sier selv at når han maler må det være store lerreter. Skal han arbeide i mindre størrelse blir det innen varierende grafiske uttrykk.
Arne Malmedal har stilt ut siden 1961 på flere steder i Norge og andre steder rundt i verden. I den første tiden malte han ut fra naturmotiver, sterkt stiliserte arbeider med diskrete uttrykk og gjerne i dempete farvekombinasjoner hovedsakelig innen grafikk. Etterhvert ble han mer opptatt av ulike objekter som han nærmest undersøker i flere serier, blant annet med lyspærer og skrivemaskiner som motiv.

I løpet av 80-årene forandrer hans uttrykk seg og motivene vises nærmest som geometriske avtrykk i billedflaten til det helt abstrakte motiv.
Utstillingen er montert i store trekk kronologisk slik at man kan følge hvordan hans arbeider endrer seg sakte over tid og fra og med 90-årene konsenterer han seg om store monokrome (ensfarvete) arbeider. Her undersøken han og eksperimenterer med de malte feltene som er omgitt av konkrete rammer som dels males i samme farve dels har kontrasterende bemaling.

Andre rammes inn av for eksempel hvite eller sorte kanter. Bildene fremkommer ved at han maler lag på lag slik at billedflaten aldri blir helt ensfarvet. Det er alltid små nyanser samt spor av varierende bredde på pensel og hvordan strøkstrukturen bygger opp flatene. Videre har ulike lerretstyper innvirkning og gir varierende resultater.
Arne Malmedal har tatt for seg farvespektret fra sort til hvitt og viser hvordan disse bildene presenterer seg på ulike måter.
i Vannvei (1971) viser han på en enkel og frapperende måte sitt elegante formspråk. Arne Malmedal bruker lang tid på sine bilder men enkelte verk legger han på et underlag av maling, så maler han raskt oppå med brede pensler ofte i en konstrasterende farve når det fortsatt er vått slik at farvene umiddelbart blander seg.
Han er opptatt av hvordan farvene forholder seg i billedflaten til hverandre og viser flere eksempler på hvordan han arbeider med sammenstillinger av forskjellige farvenynanser slik at alle kommer til sin rett i Bilde uten tittel (1991) med tyve forskjellige farver.
I overlyssalen er tre store arbeider i ulike suggererende blånyanser inndelt i flere felt med smale hvite striper i formater opp til 200 x 310. Her ser man hvordan billedflatene får en type liv og skaper en slags bevegelse. Alle er uten tittel (2002-03).
Arne Malmedal viser med sine bilder at han mestrer det kompliserte uttrykket som monokromer er.