Christiania Teater 25.8.2006
Tanghost

For to år siden hadde Per-Olav Sørensens “Tanghost” premiere i Porsgrunn, og ble senere spilt under Ibsenfestivalen i hovedstaden. Dansedramaet basert fritt på Henrik Ibsens “Gengangere”, er moderne i formen uten at nerven i dramaet forsvinner av den grunn. Fredag åpnet Christiania Teater i Stortingsgaten, i lokalene til det gamle Filmteatret, der hvor Det Norske Teater også har holdt hus i over 40 år. På åpningsdagen var verken teatersalongen på plass eller de sanitære forhold ordnet, og det savnes i tillegg mye listverk, maling og forfriskningsmuligheter. Tross dette kan vi ane noe stort.
Salongen bærer preg av teaterhistorie. Det er et enormt scenerom, og uten teknisk formidling av lyd blir dette et vanskelig lokale å spille i. Teateret satser dog på nypremierer utover høsten, hvor suksessen nesten er sikret på forhånd. Det blir spennende å se hvordan dette teateret klarer seg fremover. Det er mange om benet nå, og to teateråpninger på to dager er sjelden vare.
Tanghost hadde premierekvelden byttet ut Aksel Hennie i rollen som “Osvald” med Duc Mai The. Nettopp dette ble også forestillingens svakhet. For der Hennie imponerte i den tidligere versjonen, ble Duc Mai The noe stillestående. Lite troverdig, er et bedre uttrykk, og man ble ikke imponert over hans dansetrinn. Kveldens dronning ble nok en gang Anneke von der Lippe. Hun danser godt, og har en sceneutstråling som oser av smerte. Von der Lippes “Fru Alving” er sår, men likevel innehar karakteren en forsøkt kontrollfunksjon. Lekkert.