Premiere Oslo Nye Teater 29.1.2010
Steven Sater/Duncan Sheik etter Wedekind: Spring Awakening (Frühlings Erwachen)
Lena-Kristin Ellingsen, Adil, Jens-Petter Olsen, Heidi Ruud Ellingsen, Emilie Stoesen Christensen, Sofie Bjerketvedt, Trude Øines, Thomas Bremnes Ottersen, Sten Bjørge Skaslien Hansrud, Espen Bråten Kristoffersen, Olav Waastad, Helle Haugen, Geir Sundberg Kvarme, regi: Kjersti Horn

Catrine Telle er en dristigere teatersjef enn sin forgjenger Svein Sturla Hungnes. Det ender i en dundrende suksess på hennes første storsatsning på Oslo Nye Teaters hovedscene. Her satser man ikke på kalkulerte kassasuksesser, men på nyskapt musikkteater med mening og tematikk som griper om hjerterota. Teatret satser på regissør Kjersti Horn, som etter en glimrende casting har resultert i at fire skuespillere får sin profesjonelle debut og enda flere yngre velutdannede skuespillere får lov til å vise seg frem. Det er bare å dykke ned å la seg inspirere og sjarmere, for på scenen bobler det over av skaperglede og presist skuespill. Det er en veldig imponerende prestasjon, for det er ikke mulig å gjemme seg bak hverken kostymer, sminke eller scenografi.
Spring Awakening er basert på teaterstykket «Vårløsning (Frühlings Erwachen)» av Frank Wedekind som ble skrevet i 1891, og satt opp på Deutsches Theater i Berlin for første gang i 1906. Teaterstykket har gjennom tidene fått hard medfart og blitt både bannlyst og anmeldt for pornografi. Etter musikalversjonens urpremiére på Broadway i 2006, hvor åtte Tony-awards ble fasiten, har Oslo Nye Teater fått rettigheter til stykket som et av de første landene i Europa. Spring Awakening handler om ungdommers pubertale problemstillinger, som i sin utfoldelse får alvorlige konsekvenser for noen. Scenografien (Sven Haraldsson) er røff, med fem høye trappetrinn i finér hvor alle skuespillerne er synlige hele tiden. Det er ikke tid for å gjemme seg bort, det er tid for åpenhet og ungdommelig rotløshet. Ungdommene lever i 1891, men Håvard Rems oversettelse gjør teksten aktuell i dag, og til alle tider. Dette er ikke nye problemstillinger. Diskriminering, maktkamp, incest og opprør har vært, er, og vil bli problemstillinger ungdom sliter med til alle tider.
Lena-Kristin Ellingsen er et naturlig midtpunkt. Hun synger godt og har masser av scenesjarm man lett blir forført av. Det er også imponerende å se henne gjøre sine motspillere gode. Det er en svært viktig egenskap som skaper trygghet på scenen. I samspill med Jens Petter Olsen blir dette derfor lekent, rått og intenst. Jan Petter Olsen er en kommende musikalstjerne som med litt mer sceneerfaring vil bli en stødig rolletolker. I Spring Awakening glir det ikke alltid på skinner, men når det rocker aner vi toppklasse. Helle Haugen og Geir Sundberg Kvarme bekler alle voksenrollene, til sammen tretten roller som ved hjelp av hårfrisyrer, spenner og mimikk endres uten av vi går i surr. Særlig Kvarme får spilt på hele sitt registrer og hans blodtørstige rektorskikkelse og groteske abortlege gir sterke assosiasjoner til en tid vi tror vi har lagt bak oss. Stort pluss også til Trude Øines som med en kraftfull stemme imponerer. Adil Khan er også imponerende og det er sårt å høre han synge. Pluss også for stigende intensitet mot det uunngåelige.
Spring Awakening kan løse mange problemer. Et obligatorisk stykke på 8. klassetrinn hadde hindret mye usikkerhet og tragiske skjebner. For oss voksne er det en påminnelse og en invitasjon til å slippe oss litt mer løs. Vi har jo bare dette ene livet.