Stockholm Stadsteater
Ibsen: FRUN FRÅN HAVET
Lars Green, Gunilla Röör, Maria Sundbom, Hilderun Gorpe, Gerhard Hoberstorfer, Martin Rosengardten, Robert Panzenböck
Regi: Sara Cronberg
Henrik Ibsen er antagelig vår mest internasjonalt anerkjente forfatter, og hans skuespill og dikt presenteres og elskes over hele verden. På Stockholm Stadsteater har nylig “Frun från havet” hatt premiere, og Kulturspeilet har vært på Stockholmsbesøk.
Det mest iøyenfallende ved denne oppsetningen er den tilnærmet manglende aldersforskjellen mellom Elida og Wangel, og den symbolske og tankefulle scenografien. Scenograf og kostymeansvarlig Jesper Corneliussen har valgt hagen som utgangspunkt, med høye, rette kjernefamilieklippende hekker, i lag på lag innover på scenen. Foran møter vi et vannspeil med røde og hvite vannliljer, og legger man til at havet for de fleste mennesker oppleves som blått, har vi fargene i det norske flagg. En lekker detalj verd å legge merek til er at de hvite liljene synker og plasserer seg rett under vannflaten, mens de røde flyter på vannoverflaten. Det er pyntet til fest for den avdøde moren, spillet kan begynne.
Regissør Sara Cronberg har valgt Lars Green i rollen som Dr. Wangel og Gunilla Röör til tolkning av Elida-rollen. Dette er et meget dristig valg. Utenfor scenen, og uten å fornærme noen, ser de to skuespilleren jevngamle ut. Ibsens intensjon om at Elida skulle være en mye yngre kvinne faller bort. Her kommer man til kjernen i Ibsens diktning. For der andre skuespill ville mistet sin nerve og endt med flopp, styrker dette regigrepet “Frun från havet” til nye høyder. Elida tilføres modenhet, levd liv og enda mer uttrykksfulle angrep på sin mann og sine egne valg. Det smerter enda mer. Det er livserfaring i Elidas ansikt, håret er langt og gredd mange ganger, og stemmen bærer preg av mange års kamp og mange mange skrik.
Dette er en oppsetning som fortjener stor oppmerksomhet. Den bør få plass under Ibsenfestivalen til høsten og forhåpentligvis oppleves på amfiscenen.