Premiere Oslo Nye Teater 4.2.2009
Boublil / Schönberg: Les Misérables
Erik Wenberg Jacobsen (Jean Valjean) , Ståle Ytterli (Javert) , Heidi Ruud Ellingsen, Christian Ingebrigtsen/ Hans Marius Hoff Mittet , Pia Tjelta/ Trine Wenberg Svensen, Nina Lundseie, Dennis Storhøi , Siw Anita Andersen , Jon Bleiklie Devik, Sebastian Georg Willumsen Lewis/ Skage Steinsson Lem/ Natanel Buchbut , Sidney Louise Lange/ Tine Sofie Larsson/ Ingeborg Amalia Torneberg, Nina Valberg Nygaarden/ Kristina Ødegaard/ , Maria Lundvall Kristensen, Mari Baade, Bentine Holm , Stein Kiran, Geir Sundberg Kvarme , Ingeborg Mohn-Reinaas, Sidsel Ryen, Hans Rønningen, Håkon Sigernes, Per Skjølsvik, Eli Stålhand, Morten Svartveit, Anders Thoresen, Ståle Tørring, Linda Øvrebø, Evy Holand/Grete Holm, Stine Aspebakken Linstad, Bjørn Berentsen/ Bertin Hansen, Kasper Skovli Botnen/ Andreas Hegermann Rii
Regi: Svein Sturla Hungnes

Svein Sturla Hungnes avslutter sin karriere som teatersjef ved Oslo Nye Teater med å sette opp musikalen over all musikaler, Les Miserables. Dette er den åttende musikalsatsningen i Hungnes sin regi, og denne gangen har Hungnes prøvd å overgå seg selv og sitt teater. Les Miserables ved Oslo Nye Teater har blitt en spinkel affære med til tider svært dårlige vokalprestasjoner og totalinntrykket er godt under middels. Scenografisk er Les Miserabels en altfor stor utfordring for teateret. Musikalen behøver et stort scenerom, og selv om scenograf Even Børsum gjør alt som står i hans makt kan ikke denne oppsetningen sies at passer til Oslo Nye Teaters intime scene. Særlig vises dette i åpningsscenene/prologen hvor oppbygningen av stykket mister sin kraft. Sju slaver og fire soldater er ikke tilstrekkelig, og når Jean Valjean rømmer fra biskopen må han løpe rundt seg selv for at han i hele tatt skal få beveget seg.


Et annet smil får likevel Heidi Ruud Ellingsen som bedårende Cosette. Ikke bare er Ruud Ellingsen smellvakker, men hun er den eneste i ensemblet som presterer godt i sin rolletolkning. Vi imponeres av den klokkeklare røsten og evne til å «stjele scenen» ved en rekke anledninger. Motspilleren Christian Ingebrigtsen gjør en grei musikaldebut, men er for ujevn til at godkjentstempelet kan benyttes. Det merkes også tydelig at Ingebrigtsen ikke behersker rent bokmål, noe som av og til blir forstyrrende i Torstein Bugge Høverstads nye oversettelse. Dennis Storhøi og Siw Anita Andersen gjør skuffende lite av seg som ekteparet Thènardier, så der går Oslo Nye Teater glipp av et publikumsfrieri. Det øvrige ensemble sliter med den puslete scenene og det blir ille når Inger Teien skriker rundt mens andre snakker så utydelig at ingen får med seg verken tekst eller tone.
Det er skuffende å melde at Les Miserables på Oslo Nye Teater ikke holder mål. Svein Sturla Hungnes burde stoppet i tide.