Kulturnyheter

God tekst i stillestående drama

Premiere Oslo Nye Teater/Central 7.9.2011
Norman: Natta, mamma
Marika Enstad og Marit Østbye
Regi: Jon Tombre 

Alle fotos: Oslo Nye Teater
Alle fotos: Oslo Nye Teater

Centralteatret åpner høsten med den amerikanske forfatterinnen Marsha Norman sin tekst Night Mother. Øysteins Ulsbergs Brager sin oversettelse til norsk er god, og “Natta Mamma” blir i all hovedsak en severdig opplevelse på grunn av en velarbeidet og god tekst.

Natta_Mamma2Historien utspiller seg på et kjøkken, hvor bakgrunnsbildet er landlig idyll og kjøkkenet malt optimistisk rosa. Husarbeidet går sin gang, men datteren i huset (Marika Enstad) har tatt en alvorlig beslutning. Hun ønsker å avslutte livet. Om et par timer ønsker hun å forlate denne verden med et skudd i pannen. Planlagt ned til minste detalj og i all sin grusomhet tas det endelige oppgjør. I dialog med sin mor (Marit Østbye) befinner vi oss i skjæringspunktet mellom liv og død.

Natta_Mamma1Det er vanskelig å etablere et drama, gjøre sin rollefigur troverdig og ikke minst få til en severdig slutt, når tematikken er selvmord og spilletiden er knapp. Det klarer verken Enstad eller Østbye i særlig grad, men får prisverdig drahjelp i teksten som er proppfull med doble bunner og finurlige overganger.

Jon Tombre sin regi er stram og stykket kler den scenografiske innpakkingen, men skuespillerne klarer ikke å løse gåten. Det mangler kjemi mellom de to, og man tror rett og slett ikke på at det er mor og datter som står på scenen.

Forhåpentligvis vil dette løse seg under spilletiden, og våren 2012 legger stykket ut på turne og besøker 17 byer på Østlandet.

Sjekk også

Byggmesteren i honningfella

Byggmesteren begynner å bli gammel. Han har bygget hus, men intet storslått tårn, intet minnesmerke …

Flat farse på Oslo Nye

Oslo Nye har denne høsten satset på farse, som skal trimme lattermusklene i det sure …