City of God (Cidade de Deus)
brasiliansk 2002, basert på Paulo Lins selvbiografi
Fernando Meirelles (regi)
Brasil har etterhvert markert seg som et spennende filmland. City of God (Guds by) tar oss tilbake til Rio de Janeiro i 1960-årene hvor myndighetene etter endel branner og andre store problemer i slumområdene besluttet å bygge denne nye bydelen for å prøve og avhjelpe de enorme problemene. Miljøet utvikler seg fort til å bli tildels dominert av småkriminelle ungdommer som begår ran og tyverier, noe som etterhvert eksellerer til voldsomme ran med mengder av drap. I dette miljøet vokser filmens forteller opp, kalt “Raketten”. Han er yngre bror av en av de mest aktive men holder seg selv unna dette miljøet.
Ti år senere er miljøet ytterligere kriminalisert med stor narkotakitrafikk og voldsbruk. Småguttene har etablert seg som aktive ledende kriminelle krefter i miljøet. To grupperinger står mot hverandre, den ene ledet av “Knerten”, den andre av en av hans tidligere kamerater.
“Knerten” utvikler seg til en ren drapsmaskin og kontriollerer til slutt hele området ved å ta lilvet av de andre narkotika-haiene. Han vil nå kalles “Småen” og holder streng justis i sitt område, og alle de som bryter hans “lover” blir enten lemlestet eller drept. Hans gode kamerat siden barndommen er en roligere type som klarer i perioder å legge en demper på “Småens” vulkanske drepe-lyst.
“Raketten” ønsker seg ut av miljøet og vil bli fotograf men har ingen mulgheter, så han får jobb som avisbud. Bandekrigen utvikler seg i et slikt format at myndighetene ikke lenger kan ignorere dette og prøver å gå gripe inn. Men korrupsjonsfaktoren er høy og problemene bare øker og nedslaktingen er enorm blant krigerske unger og ungdommer.
Filmen varer i to timer og ti minutter og blir noe lang. Til tross for meget troverdige slummiljøbeskrivelser og andre forhold blir man etterhvert matt av all denne groteske nedslaktingen. Skuespillerprestasjonene er over hele linjen gripende troverdig og de er i hovedsak rekruttert fra amatører og teatergrupper i slumområder. Historien er basert på en selvbiografi av Paulo Lin som har blitt en bestselger.