Kulturnyheter

Hatlo i særklasse på Oslo Nye

Premiere Oslo Nye Teater 3.2.2011
The Producers – Det våres for Hitler – en Mel Brooks-musikal
Anders Hatlo, Jan Martin Johnsen, Hilde Louise Asbjørnsen, Ivar Nørve, *Geir S. Kvarme, Bartek Kaminski, Stein Kiran, Sidsel Ryen, Per Skjølsvik, Trine Wenberg Svensen, Anett Amundsen, Sofie Bjerketvedt, Mari Baade, Nina Dehle, Tom Arild Hansen, Hans Marius Hoff Mittet, Bjørn Wettre Holth, Anette Larsen, Sindre Postholm, Bjørn Sandberg, Håkon Sigernes, Eli Stålhand, Regi: Anders Aldgård

Fotos: Dag Jenssen
Fotos: Dag Jenssen

Endelig kan vi melde om en musikalfulltreffer på Oslo Nye igjen, og denne gangen må vi tilbake til 1967 for å finne referansepunktet. Mel Brooks sin film Det våres for Hitler er utgangspunktet og vi følger produsenten Max Bialystock (Anders Hatlo) som står på randen av stupet etter utallige fiaskoer på Broadway. Sammen med sin grå revisor Leo Bloom (Jan Martin Johnsen), som fra barneårene har blitt titulert med etternavn og som er milevis unna en statsautorisert tittel, skal de sammen lure verden og sette opp nok en fiasko, men denne gang stikke fra det synkende skipet med lommene full av tusenlapper. Brasil sine hvite strender venter.

producers_5Slik går det naturligvis ikke, og dette er tre timer med ren galskap fra ende til annen. Vidunderlig galskap til fingerspissene og i front står Anders Hatlo. Aldri før har vi sett han bedre på scenen, og med et enormt tekstmateriale er dette rett og slett imponerende. Passe slesk, passe arrogant og en lurendreier helt til siste scene. Sammen med en Jan Martin Johnsen i praktslag blir de to en uslåelig duo, og blir bare vippet av pinnen når en blond skjønnhet med eleganse entrer rommet til 20 blank i stil.

producers_2Det befriende med forestillingen er at man har valgt å tone ned det sterkt historisk-politiske i Oslo Nye-versjonen, og det styrker totalopplevelsen. Faktisk blir det enda sterkere å se Geir Kvarme og Bartek Kaminski når de med enda større tyngde får eie scenen og bli stjerner i eget show. Kvarme gjør også en av sine sterkeste roller, og fremstår ubetalelig som en femi-Hitler.
En annen styrke ved forestillingen er et særs sterk ensemble. Anders Aldgårds regi er prikkfri og Jonas Digerud sin koreografi er en studie for et observant øye. Men kveldens vinner vil uansett være Ivar Nørve. I sin avskjedsforestilling får han gi liv til Franz Liebkind, som er mannen bak denne galskapen og dette vanviddet. Nørve treffer blink i sin tolkning, og vi får lyst til å danse med i “Der guten Tag Hopp-Klopp.”

Det er bare å skynde seg til billettlukene.

 

Sjekk også

Byggmesteren i honningfella

Byggmesteren begynner å bli gammel. Han har bygget hus, men intet storslått tårn, intet minnesmerke …

Flat farse på Oslo Nye

Oslo Nye har denne høsten satset på farse, som skal trimme lattermusklene i det sure …