Stenersenmuseet 4.9. – 19./26.10.2003
Raoul Hausmann – fotoarbeideer, Jannicke Låker – video

Den tyske kunstneren Raoul Hausmann (1886 – 1971) ble regnet som en av medlemmene i dada-kretsen. Dette var en gruppe kunstnere som markerte seg med ulike kunstuttrykk i 20-årene blant annet i Sveits og Frankrike. Dette var kunstnere som ønsket å bryte med det konvensjonelle og tradisjonelle og eksperimenterte friskt blant annet med dobbelteksponeringer, collager og montasjer.
Raoul Hausmann hadde stor betydning både med sine eksperimenter og og sine betraktninger og teorier rundt det fotografiske uttrykket. Han etterlot seg over 2000 fotografier og de utvalgene på ca. 70 bilder i sort-hvitt som er gjort på denne utstillingen er gruppert fra Berlin, Østersjøkysten, Ibiza, Praha og Limoges fra perioden 1927 – 1957.

Han viser med disse bildene hvordan han eksperimenterer med motiver, blant annet hans kvinneakter fra strender i Balticum viser en mer eksperimenterende og utfordrende måte å nærme seg kvinnekroppen samt å velge spesielle utsnitt for nærstudier. Han er meget dyktig med form og skyggevirkning. Det kommer frem i flere av motivene hvor han velger utradisjonelle motivutsnitt som gir frapperende virkninger fra det detaljerte studiet av frukt- og plantedeler til ekseperimentell fototeknikk som blir som et nonfigurativt verk. Hans sammenstillinger av flere fotografier gir interessante utvidelser av motivforståelse til en meddiktende historie.
Jannicke Låker har sin kunstfaglige utdanning fra Norge, Sverige og Danmark og har nå i flere år arbeidet aktivt med video som uttrykksmiddel. Hun har deltatt på en rekke utstillilnger siden 1995. På denne utstillingen viser hun en rekke vidoer med varierende lengde som tematisk spenne fra det frekt lekende humoristiske som i Spiderwoman og Spiderman som beskriver det kvinnelige og mannlige kjønnsorgan i flukt over stuegulvet.
En annen viser repeterende utdrag fra innspilling av en filmsekvens med instruksjon, en ekkel pågående scene. Så har vi kvinnen som i mangel av sin kjæreste spiser middag med videokameraet, noe som fører til en selvinnsikt og “konfrontasjon”. Et par andre viser intervjusituasjoner hvor personen blir utlevert på det mest private.