Riksteatret
Brecht/Weill: Tolvskillingsoperaen
Kim Fairchild, Lena Kristin Ellingsen, Thorir Sæmundsson, Randolf Walderhaug, Henriette Myhre, Tora Augestad, Svein Solenes, Jørn Morstad, Dorina Iversen, Bo Anders Sundstedt, Håkon Moe, Jan Huse regi: Catrine Telle
Omtalen bygger på pressevisningen
Bertolt Brecht og Kurt Weill ble verdenskjent etter premieren på Tolvskillingsoperaen i 1928, og stykket har blitt en klassiker på scener verden over siden den gang. Mari Maurstad gjorde stor suksess i rollen som “Polly” på Nationaltheatret så sent som i 1998, så det er mange og kjære minner som ligger i bagasjen når man entrer Riksteatrets produksjon denne våren. Stykket har premiere i Molde 18. januar og ender i Skien 21. april, men denne artikkelen bygger på pressevisningen i Oslo noen dager før premieren.
Brecht og Weill levde i en spennende tid. De var begge født rundt århundreskiftet, og var i “sin beste alder” når Berlincabaretene var på topp. Tolvskillingsoperaens herlig parodiske innhold har heldigvis aktualitet også i dag, og Riksteateret makter oppgaven med å gjøre dette til interessant og fengende teater. Ikke minst er dette takket være sterke hovedrolleinnehavere og noen dyktigere entertainere på birollelisten.
Thorir Sæmundsson som “Macheath” er et funn. Maken til ufordragelig midtpunkt skal du lete lenge etter, godt hjulpet av treffende kostymer signert Thomas Bjørnager. Sæmundsson spiller med en selvsikkerhet det lukter svidd av og får damene til å ligge på kne etter det usympatiske vesenet.
Lena Kristin Ellingsen er en herlig “Polly,” tydelig inspirert av både Mari Maurstad og Wenche Foss både utseendemessig og hva angår stemmebruk. Samspillet mellom hovedrolleinnehaverne sitter godt, og Ellingsen får til den naive undertonen på en god måte. Ros også til Randolf Walderhaug for en stødig utgave av “J.J. Peachum.”
Riksteaterets Tolvskillingsopera har blitt svært underholdene, der fokus naturlig nok er på de musikalske innslagene. Tora Augestads “Jenny” er sterk, ikke minst grunnet Augestads fantastiske vokale kvaliteter. Henriette Myhre fungerer også bra på scenen, særlig forførerrollen kler henne veldig godt. Svært hyggelig er det også å se Kim Fairchild og Jørn Morstad på scenen denne gangen. Begge de to imponerer med sine lekne fremtredener.
Ingen grunn til å sitte inne i vintermørket. Oppsøk Riksteatrets Tolvskillingsopera.