Hålogaland Teater – Chicago
Med: Ida Holten Worsøe (Roxie Hart), Henriette Myhre (Velma Kelly), Ellen Nikolaysen (Mamma Morton), Kristian Fr. Figenschow jr. (Billy Flynn), Solveig Lyngaas/Geir Lillejord (Mary Sunshine), Erik-André Hvidsten (Amos Hart), regi: Trond Lie

Byen er Tromsø og det er mindre enn ett år siden Kulturspeilet sist gikk ut av teateret, med et smil om munnen, etter å ha sett en sprek musikal på Hålogaland Teater. Ikke bare satser teatersjef Nils Johnson på musikaler, han forstår også at blandingen av husets egne stjerner og musikalartistgullkorn fra Østlandet blir til dynamitt. Et festfyrverkeri av en forestilling som gjør at tromsøværingene glemmer tid, sted og mørketid. Vi er i Chicago nå, og regissør Trond Lie tar oss med inn i en verden full av svik, løgner, bedrag og annen faenskap (vi er i nord nå, så det er lov å bedrive bannskap).


Etter å ha sett denne musikalen et tosifret antall ganger i fire forskjellige land, kan det konkluderes med at Hålogaland Teater har klart noe som ingen andre har klart. Rollen som Mary Sunshine er tatt på alvor. Rolleinnehaver Solveig Lyngås presenteres i programmet som en Norges-debuterende klassisk skolert sopran bosatt i Tyskland med erfaringer fra Vaudeville-oppsetninger. Lyngås, eller Geir Lillejord i det private, skaper en sCeneskikkelse med høy C. Mary Sunshine stråler som hun aldri før har gjort, og med tanke på alt det arbeidet som er lagt ned bak en slik karakter, er Geir Lillejords prestasjon intet annet en fryktelig imponerende.
Tross snøvær og lite dagslys spilles Chicago for fulle hus på Hålogaland Teater. I motsetning til hovedstadsteatrene er billettprisen akseptabel, programmet gratis og lokalet er et moderne og lekkert kulturhus med en fantastisk beliggenhet. Konkurranse i reiselivsbransjen gjør at hotell og flybilletter er billige. Det er ingen grunn til å sitte i go’stolen, det er i Tromsø det skjer.
Artikkelen er skrevet på grunnlag av en ordinær forestilling