A.I. Kunstig Intelligens (A.I. Artificial Intelligence)
USA 2001
Halery Joel Osment, Jude Law, Frances O’Connor, Brendan Gleeson, William Hurt, regi: Steven Spielberg


I laboratoriet ledet av vitenskapsmannen spilt av William Hurt bygges så guttungen David – Halery Joel Osment – opp som er den første i sitt slag og som kan vise kjærlighet til sine ‘foreldre’. Hele historien er bygget opp rundt dette,. David blir plassert i en familie hvor deres eneste sønn liger i koma etter en ukykke og moren er på kanten av et nervøst sammenbrudd på grunn av sin sorg. Mannen som også er vitenskapsmann håper at David kan bidra til å gi et innhold i hennes tilværelse som hun opplever helt tom.

Så våkner sønnen av koma og et problematisk forhold utvikler seg. Robot-David blir betraktet som en fare og blir besluttet sendt tilbake til fabrikken for destruksjon. Dette klarer ikke moren og han blir en av de mange ‘fredløse’ robotene.
Nå skifter filmen og vi presenteres for et skrekkscenario med groteske forfølgelsesscener og ødeleggelser i et billed- og lydspråk som er kvalmende, ufyselig og uhyre spekulativ.
Pinocchios historie er en referanseramme i hele filmen og viser paraleller til eventyret. David lærte at feen gjorde Pinocchio til en levende gutt. Han ønsker å finne henne for at hun skal gjøre det samme for han slik at han kan dra tilbake til sin ‘mor’ og bli elsket.
Dette er en film på to og en halv time. Det blir for lenge. Historien er ikke sterk nok til det. Det blir kjedelige longører og en nærmest misbrukende fokusering på denne kjempende guttungens endeløse strabaser. Det er klart at her får man vist endel tekniske finesser og oppfinnsomhet og det blir fort anmasende gjentakelser og man nekter seg ingen mulighet for å utnytte det sentimale til det siste.
Et forvokst prosjekt.
Robot- og menneskeskildringene er gode og fungerer.