Kulturnyheter

Les Miserables imponerer på Lillestrøm

Lillestrøm Kultursenter 20.1.2007
Les Miserables
Stephen Brandt-Hansen, Morten Røhrt, Ellen Nikolaysen, Jørgen Olsson

lesmisVerdens mest populære musikal “Les Miserables” er på ny satt opp i østlandsområdet, og Lillestrøm Kultursenter tilbyr fantastiske rammebetingelser kun elleve minutters togtur fra Oslo Sentralstasjon. Det er ingen liten oppgave Kultursenteret har påtatt seg denne gangen, og skepsisen var på forhånd relativt stor. Ville de lokale krefter på Lillestrøm klare å gjennomføre en slikt prosjekt? Ville solistene være dyktige nok, med tanke på konkurransen fra både “Hair” og “Spellemann på taket.”
Det er en fryd å melde at samtlige forhåndsbekymringer ble gjort til skamme. Er det et sted man bør innfinne seg denne vinteren, så er det i Lillestrøm Kulturhus.

I utgangspunktet er det umulig å feile totalt på en musikal som “Les Miserables.” Til det er stoffet for godt, og musikalens drivkraft er nettopp mange parallelle spennende historier og en handling som spinner over flere tiår. Her ligger også ufordringene, da hovedrollen skal spilles av samme skuespiller. Fra ung straffange til dødelig pensjonist skal vi følge Jean Valjean (Stephen Brandt-Hansen) gjennom seire og nederlag. Brandt-Hansen imponerer stort. De av oss som fordomsfullt trodde han bare kunne spille “Jesus” i “Jesus Christ Superstar”, bøyer hodet i beundring etter et besøk på Lillestrøm.

Publikumsfavoritter blir, som vanlig, ekteparet Thénardier – lekkert fremstilt av Morten Røhrt og Ellen Nikolaysen. Røhrt har gjort hjemmeleksen sin og studert rollefiguren til fingerspissene. Hans karakteristiske stemme benyttes til fulle, og i samspill med Ellen Nikolaysen i full blomst blir dette et vittig innslag. Etter å ha sett seks forskjellige oppsetninger av Les Miserables i fire forskjellige land de siste syv årene, er det én scene som har vært vanskelig å få til scenografisk. “Kloakkscenen” der Thénardier robber Jean Valjean og Marius (Jørgen Olsson) etter de siste kampene på barrikadene er vrien. Scenograf Serge Dardeau skal ha mye av æren for å ha løftet frem denne scenen på Lillestrøm, slik at den fremstår som troverdig. Røhrts deilige diksjon hjelper også mye til for at dette ble den beste “kloakkscenen” jeg noensinne har sett. Særlig viktig blir dette for totalinntykket, da det ligger mye tolkningsmateriale i nettopp denne scenen.

Min favorittrolle i Les Miserables er utvilsomt politiinspektøren Javert, på Lillestrøm signert Erik-André Hvidsten. Han blir utvilsomt kveldens vokale høydepunkt. Både i “Stars” og i sitt dramatiske selvmord kommer Hvidstens kraftfulle og respektfulle stemme til sin fulle rett. En mann for de store oppgaver fremover. De resterende hovedrolleinnehaverne presterer på det jevne, men mer enn godkjent blir det ikke denne gangen. Kari Stokke skal dog ha stor ros for sin fantastiske evne til musikalsk innstudering.

“Les Miserables” i Lillestrøm Kultursenter har blitt en fantastisk bra musikal og et bevis på at det ikke er noe problem å iscenesette flere store musikaler samtidig i samme region. På premíeren lørdag ble i tillegg Helge Reiss tildelt Kongens fortjenstmedalje i gull for fremragende innsats i norsk kulturliv i snart seksti år.

 

Sjekk også

Byggmesteren i honningfella

Byggmesteren begynner å bli gammel. Han har bygget hus, men intet storslått tårn, intet minnesmerke …

Flat farse på Oslo Nye

Oslo Nye har denne høsten satset på farse, som skal trimme lattermusklene i det sure …