Premiere Cirkus 12.2.2005
Mamma mia!
Gunilla Backman, Sussie Eriksson, Charlott Strandberg, Bill Hugg
Med samtlige fire ABBApersonligheter i salen var det lørdag kveld duket for svensk premiere på Mamma Mia i Stockholm. Endelig har denne musikalen kommet “hjem” til våre svenske naboer og det var knyttet store forventninger til om ABBAs tekster ville klinge like godt på svensk som på engelsk!
Tross en syltynn historie og enkelte banale svenske oversettelser, er Mamma Mia musikalen som utvilsomt har musikalhistoriens beste låtmateriale. Alle de tre musikaltimene er spekket med slagere som alle gjenkjenner, i de fleste tilfeller ordrett – på engelsk! Og da blir det litt plundrete å høre dette på svensk, men Niklas Strömstedt og Björn Ulvaeus’ sine oversettelser fungerer overraskende bra. Vi får glemme enkelte nødrim, som kun kommersielle artister kan tillate seg.
Selv om handlingen lett kan gjenfortelles på to linjer har musikalen ikke mindre enn fire store kvinneroller. Gunilla Backman imponerer enormt i mammarollen som Donna. Hennes stemme bærer helt ut til hvert enkelt av de drøyt 1600 setene i salen. Backman har hatt kjempestor musikalsuksess utenfor Sveriges grenser, blant annet med roller i Les Miserables og Miss Saigon i London og Sunset Boulevard i Tyskland. Nå har hun kommet hjem, og kan belage seg på minst ett år med Mamma Mia. Hennes rørende tolkning av “Vinnaren tar allt” (“The Winner takes it all”), med Agnetha selv tilstede i salen, var en perle!
Og Donnas venninner da. Sussie Eriksson og Charlott Strandberg kommer inn på scenen med topp stilkarakterer, tydelig inspirert av Edvina og Patsy fra Ab Fab. Fantastisk herlig! Strandberg har også et glansnummer i “Väntar inte mamma på dig” (“Does your mother know”), der hun bokstavelig talt tar et oppgjør med verdensvante ungdommers kåtskap! Applausen ville ingen ende ta! Den modne kvinnen seiret, til enorm jubel både fra ung og gammel!
Undertegnede har i løpet av de siste to år sett Mamma Mia både på Londons WestEnd og på Broadway. Svakheten med de to oppsetningene på engelsk/amerikansk har helt klart vært “pappa-trioen.” I Sverige løses dette med humor, noe som fungerte veldig godt, med norske “Terje” (Bill Hugg) som høydepunkt. Hans sjarmerende svorsk var nesten som å høre Bettan! Gyselig, men utrolig morsomt!
For sammenligningens skyld plasserer denne oppsetningen seg i midten mellom Londons og New Yorks versjon.
Ingen har foreløpig klart å slå stjernene på Broadway!
Om man har tenkt seg til Stockholm og Mamma Mia, bør man bestille billetter. Alt er utsolgt frem til sommerferien, samt de fleste helger til høsten. Foreløpig kan man kjøpe billetter til medio januar 2006.
Hver kveld ser rundt 20000 mennesker denne musikalen rundt om i verden – så ABBA lever, både på scene og på plate!