Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst 12.9. – 27.10.
Mike Bidlo – Not Picasso, Not Pollock, Not Warhol

Astrup-Fearnley museet fortsetter sin presentasjon av amerikansk samtidskunst og viser nå et utvalg av arbeidene til amerikaneren Mike Bidlo (1953). Han arbeider innen et kunstuttrykk som betegnes som appropriasjon, det vil si at man tar utgangspunkt i kjente kunstneres verk og gjengir disse så nær opp til originalen som mulig i samme format og bruker samme type lerret og teknisk utstyr.

Dette er en retning som nå er vel etablert og Mike Bidlo er en av de fremste. Han har arbeidet med dette de siste 20 årene og har hatt en rekke utstillinger både sammen med andre og separat mange steder i USA og ikke minst i anerkjente gallerier Europa siden 1982.
Utstillingen var opprinnelig ment å være retrospektiv men på grunn av flere problemer med mangel på klargjøring av verkene på grunn av deres natur som kopier var dette vanskelig. Man valgte da å konsentrere seg om tre kunstnere, Pooloch, Warhol og Picasso. Utvalget er gjort av kurator men Bidlo sier seg godt fornøyd og mener de er representative for hans produksjon.

Han begynte å arbeide med å gå inn i den amerikanske Jackson Pollocks malerier fra 50-tallet med hans karakteristiske spontane uttrykk, noe han brukte tid på å tilegne seg og arbeidet med i begynnelsen av 80-årene. Han titulerer sine bilder Not Pollock samt tittelen til originalen pluss årstall.
Han viser åtte av disse arbeidene, to av dem er laget de siste par årene. Det største er 209 x 334.
Videre har han arbeidet med popart-kunstneren Andy Warhols arbeider som selv var nyskapende innen samtidskunsten og en klar forløper for appropriasjonskunsten. Av disse viser han typiske eksempler på noen av de mest kjente arbeidene som Campbell Soup Can (5 stykker, 1984-86), to Marilyn Monroe og fire Oxidation Painting(2000). Dette er en blandingsteknikk med kobbermetallisk maling på lerret. I tillegg vises en stor stabel Brillo Boxes, akryl på tre.
Bidlo forteller at da han arbeidet med Warhols verk som var i akryl og silketrykk på lerret fikk han ved en tilfeldighet samarbeide med han som var ansvarlig for Warhols blindrammer.
Bidlo arbeider aldri foran det originale verk. Han har en rekke reproduksjoner som han arbeider ut i fra slik at hans seks Picasso-verk ligger så nær opp til originalen han kunne komme.
Et par av Bidlos mest kjente Not Picasso-verk er representert som Les Demoiselles d’Avignon(1907) og Mother and child (1921). Disse er malt i 1984 og 1988.
Mike Bidlo sier han har fått diverse forespørsler om å kopiere spesielle kunstverk, noe han alltid avviser. Han er nå en meget etablert kunstner som er representert i både private og offentlige samlinger. Bidlos verk har vært medvirkende til å aktivisere diskusjonen Hva er kunst, noe som er mulig å orientere seg i forhold til ved den diskusjonen som er med kunstkritikeren Arthur C. Danto 12.9.