Nada +
Cubansk 2002
Thais Valdes, Nacho Lugo regi: Juan Carlos Cremata
Elskere av cubansk film som bl.a. har sett Jordbær og sjokolade og disse spesielle styrete filmene hvor grupper av mennesker prøver å finne ut av ting som stadig går galt, vil via denne perlen av en film kunne utvide sin erfaring.
Carla er en ung kvinne som lever i Havana. Hennes foreldre som er sangere dro til USA for flere år siden og forlot henne da hun var 16. De har nå søkt om visum for henne, noe som vil ta tre måneder å få svar på. Hun har en en monotom jobb på postkontoret og er avstandsinteressert i et av postbudene.
Hun observerer bekjente og naboer og drømmer seg bort mens hun venter, inntil hun en dag skader et brev og må ta det seg hjem for å tørke det. Innholdet fascinerer henne, hun skriver et nytt og legger til sin egen kjærlighetslengsel og følger nøye med om brevskriveren får svar, noe han gjør. Dette utvikler seg til en besettelse. Hun tar brev, skriver nye og følger med på responsen og griper på denne måten inn i en rekke menneskers liv.
Deler av disse brevene har en sjelden nærgårende, uttrykksfull og engasjerende tekst i et variert nydelig beskrevet språk som gjør at man umiddelbart får en lengsel etter å lese litteratur av samme art med en slik ordkunst.
Carla blir k,jent med postbudet, et vennskap utvikler seg. Men så blir den gale postsjefen med sine spesielle gjøremål arrestert og byttet ut med en diktator av en ny sjef, en kvinne som har kontroll på alt. Å lure unna brev blir nå en krevende og fantasiutfordrende oppgave som fører til en rekke morsomme og finurlige situasjoner.
Filmen er frodig og humoristisk med sidesprangsekvenser som fanger opp folks diverse merkerlige foretaksomheter. Dette er en film uten store effekter men med sin lune formidlingsevne tar den deg med på tur og avdekker stadig nye små fliker i en blanding av et burlesk og til tider stilisert filmatisk uttrykk hvor han også leker med effekten sort-hvitt med farveinnslag. Skuespillerprestasjonene fyller over hele linjen sine karakterer slik at de er i både parodi og alvor.