Øyenstikker
Norge 2001
basert på en novelle av Ingvar Ambjørnsen
Maria Bonnevie, Mikael Persbrandt, Kim Bodnia.
regi: Marius Holst
Marius Holst har tatt utgangspunkt i en novelle av Ingvar Ambjørnsen og sier selv i intervju at han har valgt dette formspråket som denne filmen representerer ut fra et sterkt personlig ønske og motivasjon for nettopp å søke dette uttrykket uten hensyn til rådende filmskjønneres syn.
Vi introduseres via nærbilder og riss av hverdagssituasjoner for den kvinnelige hovedpersonen spilt av Maria Bonnevie og hennes kjæreste spilt av Kim Bodnia. De har trukket seg tilbake til landsbygden på et lite småbruk hvor de omsorgsfullt planter trær og dyrker jorden, viser en dyp forelskelse i hverandre, hun i 20-årene, han vel tyve år eldre. Det er lite dialog, men i korte riss får vi etterhvert kjennskap til at begge har brutt med tidligere meget hardt røft liv, hun som stoffmisbruker med angst, han omfattende kriminalitet.
Kameraet går nært på og skildrer godt deres varme samliv og vennskap med naboer og en døv guttunge.
Det er hennes fødselsdag, han drar for å kjøpe inn for å glede og overraske henne, treffer en gammel kompis – Mikael Persbrandt – så dreier historien. De begynner å drikke, noe han ikke har gjort på lange tider.
Hun alene i huset er skremt og venter i angst. Mennene kommer sent tilbake og festen er i gang. Kompisen blir, og den underliggende uhyggestemningen øker. Skremmende ting skjer, forholdet mellom de to kjærestene komplisseres, idyllen sprekker.
Dette er skildret slik at uhyggen kryper inn på deg og sitter i maven. Uvissheten blir tydelig og inneholder flere skremmende lag, dyktig fremstilt. Dramaet skrus til. Utgangen er uviss.
Dette er en film hvor bildet er talende. Det er lite tekst og dialog. Spillet er gjennomført og personene skildres flertydig og med uusagte karaktertrekk.