P.O.V. Trine Dyrholm, Gareth Williams, regi: Tómas Gislason
Den unge danske kvinnen Camilla spilt av Trine Dyrholm tar dratt til Las Vegas for å gifte seg med Henrik. Hun ankommer løpende til kapellet i fullt brudeustyr mens han stiller i hverdagsantrekk.
Hun blir såret, skuffet og forskrekket over at han ikke vil markere dagen. Han svarer at dette var for moro og hun betviler dermed bakgrunnen for giftermålet. Betenkelighetene fører til at hun løper av gårde og hiver seg på motorsykkelen til en vilt fremmed fyr, Rock, spilt av Gareth Williams. Etter basketak med Henrik går han høyst motvillig med på å dra av gårde med henne til Los Angeles hvor han har helt andre prosjekter på gang.
Camilla leser den amerikanske forfatteren Jack Kerouacs bok On the Road, et stoff som fascinerer henne, noe som fører til at hun ønsker å dra til The Big Sur – et fantastisk naturområde med klipper og strand som etter boken er blitt kultområde. Rock forlater Camilla og vil ikke ha noe med henne å gjøre. Men de treffes igjen og da tar han henne med nordover.
Dette blir utgangspunktet for en type opplevelsestur hvor Camilla gjør erfaring med flere personer og utvikler nye bekjentskaper. Hun kommer ut for tildels brutale situasjoner men ser også seg selv i andre sammenhenger.
Dette er Tómas Gislasons første spillefilm. Det er tydelig å se at dette er et tema son opptar ham men spillet blir i perioder repeterende og masete og mister interesse. I andre sekvenser blir man lei av den lettere manierte kameraføring, overeksponering og kornete bilder. P.O.V. er en forkortelse for Point of View og henspiller på filmens grunntema.
Spillet er varierende og Trine Dyrholm blir i perioder for outrert i sin påståtte naivitet, uforutsigbarhet og ureflekterte livsstil. Gareth Williams gir et fint portrett av den motorsykkelkjørende forfatteren.
|