Premiere Edderkoppen Teater 4.9.2008
Sound of Music
Maria Arredondo, Bjørn Skagestad, regi: Trond Lie
Det må innrømmes at skepsisen var rekordhøy foran Edderkoppens premiére på “Sound of Music” i går kveld. Filmen er legendarisk. Replikker og scener sitter som spikret til netthinnen, så å overføre dette til en scene i det herrens år 2008 er ikke lett. Løsningen har blitt en lett minimalistisk oppsetning, der scenografien er lettspiselig. Et solid ni manns orkester får dog mye velfortjent oppmerksomhet i sine “senke-heise-konstruksjoner” av noen spilleplattformer. På et øyeblikk heises orkesteret fra scenenivå til en diskret plassering bak scenens trådsidevegger. Lekkert!
Maria Arredondo scenedebut er intet annet enn imponerende. Arredondo er som skapt for den naive rollen, og ser vi bort fra stykkets aller første scene (som vi setter på nervekontoen) eier Maria scenen fra første stund. Hennes moderlige samspill med barna, sin kjærlige lidenskap til Georg von Trapp samt hennes rørende og smittende scenesjarm er bare eksempler på hvilke superlativer Arredondo fortjener. Hun synger knakende godt, hennes historie oppleves som nær og hennes visdomsord, for anledningen med sørlandsdialekt, sitter som et skudd. Bjørn Skagestad som Georg von Trapp er passe motbydelig i begynnelsen og rørende kjærlig mot slutten. Hans “Edelweiss” er en perle.
Barna eier scenen hver eneste gang de entrer den. Barn eier en sjarm og en innlevelsesgrad man kan misunne dem. Dødelig sjarmerende og når barna er så til de grader veloppdratte (rent scenisk) som i denne produksjonen, er det en fryd med barn på scenen i ledende roller. Ensemblet for øvrig støtter godt oppunder hovedrollene, men konfekten har vi spart til sist. Det er én kvinne som overgår Maria i Sound of Music. Henriette Myhres abbedisse er rett og slett en rå skuespillerprestasjon. Hennes klokkekare instrument er en fryd å høre på. Hennes presise nonneskikkelse er en fryd å se på. Myhre må snart tildeles hovedroller, slik at vi virkelig får se hvilket musikalsk geni Myhre er. Jeg får gåsehud over ett døgn etter premieren av å tenke på andre akts første solonummer. Intet annet enn forestillingens desiderte høydepunkt.
Sikre deg billett til denne utgaven av “Sound of Music.” Forestillingen passer for alle, både ung og gammel, forutinntatt og åpen.