Premiere Den Norske Opera 20.8.2005
Jerome Kern og Oscar Hammerstein: Show Boat
Et samarbeid mellom Cape Town Opera, Staatstheater Nürnberg og Den Norske Opera
Musikalsk ledelse: Günter Wallner, Regi: Janice Honeyman
Steve: Anton Luitingh/ Pieter Tredoux, Pete: Mauro Faraoni, Queenie: Stella Magaba, Windy: David Bennie, Captain Andy: Mike Huff, Parthy: Diane Wilson/ Elisabeth Frandsen, Julie: Genevieve Benny, Ellie: Cathrine Daymond / Dominique Paccaut, Gaylord Ravenal: Brad Drummer, Magnolia: Angela Kerrison/ Lindy Abromowitz, Joe: Kaiser Nkosi/ Otto Maidi, Kim: Lindy Abromowitz, Solister, kor og dansere fra Cape Town Opera, Den Norske Operas orkester

En musikal fra juletider i 1927 med relevans i 2005. Det er et spenstig prosjekt Den Norske Opera innleder høstsesongen med i år. Musikalen som i tyveårene tok opp problematikken rundt slavehandel, forholdet mellom svarte og hvite og intens kjærlighet på tvers av ulikehetene, er dessverre også aktuell i dag. “Showboat,” i moderne versjon, går hver dag for fulle hus i New York, og det var et spent premierepublikum som inntok sine seter lørdag kveld i en varm operasal.
Scenografisk blir dette en nytelse i synsinntrykk. Johan Engels scenografi er enkel og overdådig på samme tid. Sceneskiftene er merkverdig gode, og overgangene mellom de kontrastfylte partiene blir akkurat så sterke man forventer seg.
Når man ser “Showboat” i 2005, må man legge fra seg den opprinnelige tematikken og tenke nytt. Forskjeller og ulikhetene man hadde i 1927 finnes dessverre i dag også, men også annen diskriminering har kommet til i dagens moderne verden.
Showboat er, sett i et større samfunnsmessig perspektiv, en evig aktuell musikal. Handlingen er syltynn, men muligens tykkere enn i en opera. Sangene er ikke av den mest spennende sorten, men tematikken rundt klassikeren “Ol’ Man River” driver musikalen fremover i fin flyt.
Uten å fornærme verken Lasse Kolstad, eller andre tolkere med hvit hudfarge, av rollen som Joe: Kaiser Nkosi synger ubeskrivelig godt. Hudfargen gir troverdighet, stemmen er drepende dyp og hans utstråling er verd inngangspengene alene. Mike Huff i rollen som Captain Andy har også et musikaltalent det er verd å se nærmere på. Ikke at hans musikalitet står til de høyeste terningkast, men hans egenskaper som entertainer er imponerende.
Totalt sett blir dette en meget severdig begivenhet. Den Norske Opera og musikaler bør også bli synonymer også i fremtiden. Etter at markedsavdelingen ga lyd fra seg og fikk fremhevet forestillingen i NRKs “Sommeråpent,” har alle billettene blitt revet bort. Til dere som har fått billett er det bare å glede seg.