Det er musikaltid i hovedstaden og først ute er Det Norske Teatret med braksuksessen fra Broadway, The Book of Mormon. Musikalen omhandler to unge mormonere som skal ut i verden for å misjonere, og for de av dere som nå tror at dette er en form for søndagsskole eller forsøk på religiøs overbevisning, så er det ikke det – men vi blir overbevist om noe annet. De to unge håpefulle blir sendt til Uganda, og krasjlander midt i ørkenen i et kaos av religion, fordommer og ellevill humor. Frank Kjosås og Kristoffer Olsen viser oss mormonenes regler, ulyder og overbevisninger – i det drøyeste språk Hovudscenen på Det Norske Teateret har sett noensinne. Det kreative teamet bak originalversjonen er Trey Parker, Robert Lopez og Matt Stone, – også kjent som bakmennene til den populære animerte humorserien «South Park.» Dette er spinnvilt og ustyrtelig morsomt! Dette er ironi, satire og humor på høyt nivå.
Premiere Det Norske Teatret 2.9.2017 Trey Parker, Matt Stone og Robert Lopez:«Book of Mormon» oversatt av Are Kalvø. regi: Vidar Magnussen. KOREOGRAF: Johan Osuldsen. SCENOGRAF: Gjermund Andresen. MUSIKKANSVARLIG/KAPELLMESTER: Lars Bleiklie Devik/Svenn Erik Kristoffersen. MED: Frank Kjosås, Kristoffer Olsen, Anette Amelia Hoff Larsen, Preben Hodneland, Marvin Amoroso, Markus Bailey, Niklas Gundersen, Carl Martin Prebensen, Daniel Mauricio, Hans Magnus Rye, Jonas F. Urstad, Joakim H. Ousdal, Kim Fairchild m.fl, fotos: Fredrik Arff-Petersen
Vi lever i en tid der mange krefter prøver å overbevise oss om den rette måten å leve på. I The Book og Mormon møter vi kontrastene. Hjernevaskede misjonærer satt opp mot afrikansk brutalitet, der aids, voldtekt, incest, tortur og drap er en del av den bitre hverdagen. Og det er i denne kryssilden at vi øyner håp. Litt omskrivning av det sanne ord, og visp så overlever vi misæren. Vi kan le der andre gråter, vi kan smile der andre kjefter og smeller. The Book of Mormon går i dybden og er ustyrtelig morsom på samme tid.
Frank Kjosås har stemme som bærer og mestrer rollen som Eldste Kevin Price så godt. Kristoffer Olsen imponerer stort med sin timing og tempo. Det går fort i svingene og i første akt mister vi av og til teksten og sammenhengene, grunnet dårlig diksjon og snublende replikker. Alt skal med og alt er med, i Are Kalvø sin presise oversettelse. Ikke alle er like heldig som denne anmelder, som med bakgrunn i fra forestillingen i New York kan fastslå at på de fleste områder slår Oslo Broadway ned i støvlene. Det gledelige gjensynet med Kim Fairchild må nevnes, både av vokale og humoristiske grunner. Den eneste rolletolkningen som er markant svakere enn hva vi har sett tidligere er Marvin Amoroso sin lite kraftfulle Mafala Hatimbi. Ensemblet er praktfullt. Preben Hogneland stråler og har en deilig scenisk tilstedeværelse. Niklas Gundersen er rå i mange roller og se opp for Carl Martin Prebensen. Eier scenen, selv om han respekt for sine medspillere. Anette Amelia Hoff Larsen skal ei glemmes. Stemmeprakt til tusen og overbevisende samspill med Kristoffer Olsen.
Premiereforestillingen var usannsynlig bra – måtte fortsettelsen bli en stor fest – Og i denne anledning er det fristende å stemme i; Hasa diga eebowai