Nasjonalgalleriet 8.07. -10.09.00
|

andre lendmenn var de
som hadde herstriar fleire
aa halda ut enn Erling.
Sitt mod i mang ein sverdleik
den milde hovding synte;
inn gjekk han oftast den fyrste
og ut or striden den siste
(Teksten er fra Snorre, Nationalutgaave, Kristiania 1900)


( Vi ere en nasjon – Norges-og verdenshistorie av Jens Hæreid i samarbeid med Sverre S. Amundsen. H. Aschehoug & Co.w)
Helten, Erling Skalgsson, som Werenskiold fikk til å ligne Fridjolf Nansen – med bare noen få pennestrek.
Det dramatiske bildet der Halvdan Svartedrukner i Randsfjorden, ved Rykinsvik, da det store følget skulle kjøre hjem fra gjestebud på Hadeland – og isen var råtten…Daa kongen køyrde yvi der, so rauk isen sund, og kong Halvdan gjekk med der, og mykje folk med honom. (Teksten er fra Snorre, Nationalutgaave, Kristiania 1900)
I løpet av høsten 1895 og våren 1896 ble fire av tidens mest kjente norske kunstnere engasjert til å utføre tegningene til det som skulle bli den første illustrerte utgaven av Snorre; Erik Werenskiold, som skulle være teknisk leder, Gerard Munthe, Christian Krogh – og Eilif Petersen, som senere trakk seg ut av prosjektet. Boken fikk det historiske suset , tilslutt, som Erik Werenskiold ønsket – kanskje mest takket være Gerard Munthes påvirkning og arbeid med å binde sammen også hver enkelt saga med sine innramminger – og dermed bidra til et helhetlig uttrykk. Det var Munthe og Werenskiold som sammen skapte Snorre-stilen, den forenklete og stiliserte tegnemåten som harmonerer så godt med fortellingene.
Denne praktutgaven fra 1899 av kongesagaene, er en milepel i norsk bok- og illustrasjonskunsts historie – og de hundre år gamle tegningene, et kjært gjensyn…
Utstillingen varer BARE til 10. september.