Kulturnyheter

Yayoi Kusama – I uendeligheten – en utstilling for livet

Yayoi Kusama med gresskar. Foto: Courtesy Ota Fine Arts, Tokyo/ Singapore; Victoria Miro Gallery, London; David Zwirner, New York; og KUSAMA Enterprise. © Yayoi Kusama
Yayoi Kusama med gresskar. Foto: Courtesy Ota Fine Arts, Tokyo/ Singapore; Victoria Miro Gallery, London; David Zwirner, New York; og KUSAMA Enterprise. © Yayoi Kusama

Aller siste sjanse for å se dette fyrverkeriet av en utstilling ved Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden er 1. pinsedag, søndag 15. mai. Utstillingen, som er full av overraskelser, har vært flittig omtalt i media helt siden den kom hit. Før det gjorde den stor suksess ved Louisiana kunstmuseum utenfor København. Snart reiser den videre til Stockholm. Den enestående vakre galskapen til multikunstneren Yayoi Kusama treffer publikum i alle aldre. Det finnes ikke noe som er kjedelig. Utstillingen gir muligheter til både å utforske, oppleve og delta selv. Og enda er det tilstrekkelig plass til både ettertanke og undring.

Yayoi Kusama – I uendeligheten (In Infinity)
Vises på Henie Onstad Kunstsenter 19. februar– 15. mai 2016
Kurator av utstillingen, Louisiana: Marie Lauerberg
Kurator, HOK: Milena Høgsberg

Yayoi Kusama. The Passing Winter, 2005. Installasjon, glass, speil, stål. Foto: Vegard Kleven/HOK. Courtesy of Ota Fine Arts, Tokyo/ Singapore; Victoria Miro Gallery, London; David Zwirner, New York, © Yayoi Kusama
Yayoi Kusama. The Passing Winter, 2005. Installasjon, glass, speil, stål. Foto: Vegard Kleven/HOK. Courtesy of Ota Fine Arts, Tokyo/ Singapore; Victoria Miro Gallery, London; David Zwirner, New York, © Yayoi Kusama

Utstillingen er et samarbeid mellom Louisiana, København, Moderna Museet/ArkDes, Stockholm, HAM – Helsinki Art Museum, Helsinki og Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden.

Yayoi Kusama (Sitat fra Evigheten til den evige evighet): Jeg er dypt rørt ved tanken på hva det egentlig er å leve et liv, og skjønnheten ved å være i live. Følelsen av å være født inn i denne verden har fornyet mitt liv med en voldsom skapertrang. La oss få kunsten til å stråle.

Den japanske samtidskunstneren Yayoi Kusama er helt fristilt fra de reglene som er satt som kjennetegn for samtidskunst. Hun har vokst fra dem, eller så var de ikke der da hun kom. Gjennom mer enn 50 år har hun skapt sitt eget univers. Hennes kunstnerskap omfatter ulike teknikker som tegning, maleri, skulptur, performance, landskapskunst, fotografi, film og litteratur. I en alder av 86 år er hun fremdeles aktiv. Riktignok har hun frivillig lagt seg inn på en psykiatrisk klinikk, men hun utforsker kunsten kontinuerlig videre og skaper nye verk i sitt atelier. Denne utstillingen med arbeider fra hele hennes karriere er med på å gi henne det rettmessige rommet i kunsthistorien og bekrefte hennes plass på den store internasjonale kunstscenen.

Utsnitt fra den interaktive installasjonen Utslettelsesrommet (Obliteration Room). Vegger, gulv, tak, spisebord, stoler, lampe dekket med prikker. Foto: Lisbet R. Jarto
Utsnitt fra den interaktive installasjonen Utslettelsesrommet (Obliteration Room). Vegger, gulv, tak, spisebord, stoler, lampe dekket med prikker. Foto: Lisbet R. Jarto

I første del av utstillingen (Spiren) møter vi Kusamas nydelige blyanttegninger og skissebøker fra 40 – tallet. Da var hun tenåring og en selvlært kunstner opptatt av naturmotiver før hun begynte, mot foreldrenes vilje, å studere kunst i Kyoto. Det endte med at hun emigrerte til USA på midten av 50-tallet og allerede få år etter var hun igang som avantgarde-kunster i New York. Yayoi Kusama omfavnet 60-tallet og var en aktiv del av hippi-bevegelsen, også politisk, og gjorde mange modige fremstøt innenfor kunstmiljøet. På 60-tallet kom også uendelighetsbegrepet inn i verkene hennes. (Det er på denne tiden at de gule og sorte mønstrene dukker opp for første gang.) Utpå 70-tallet flyttet hun tilbake til Japan. I 1993 representerte hun Japan på Veneziabiennalen. Den første retrospektive utstillingen fylte hele paviljongen.

Utstillingen på Henie Onstad Kunstsenter inneholder også flere speilrom, installasjoner som Mirror Room (Pumpkin), Infinity Mirror Room, Phallos Field (floorshow) og ett spesielt rom som har verdenpremiere på Henie Onstad Kunstsenter, Hymn of Life. Kunstneren bruker her minimale virkemidler til å skape en maksimal effekt. Bruken av speil gjør at rommets grenser blir utvisket og gir følelsen av å være i noe som er uendelig.

Fra Kusama Studio. Viser Yayoi Kusama i arbeid med serien Min Evige Sjel. November 2015. Foto: Keita Saiki / HOK
Fra Kusama Studio. Viser Yayoi Kusama i arbeid med serien Min Evige Sjel. November 2015. Foto: Keita Saiki / HOK

Kusamas seneste maleriserie, Min Evige Sjel (My Eternal Soul) arbeider hun fremdeles med. Bildene til Kusama er kraftfulle og har nesten en hallusinerende effekt på den som ser. Det er som om bildene kommer ut av veggene, var kommentaren til to eldre damer som besøkte rommet for ‘Min Evige Sjel’ før de overveldet gikk videre inn til neste rom med ‘Mote og Design’, der de ble møtt av noen gigantiske røde ballonger med store hvite polkadotter…

Et eget rom ved utgangen til utstillingen er viet publikums egen deltakelse i det spektakulære verket Utslettelsesrommet (Obliteration Room), en interaktiv installasjon og en gave fra Kusama, der alle besøkende får utdelt hver sin ‘prikk’, som de kan sette hvor de vil i det hvite rommet. Det er ellers innredet med dertil hvite møbler, hyller, lamper, kleshengere og andre gjenstander –  til og med et piano. Til slutt vil dette rommet bli like fargesprakende som resten av utstillingen – og alle har vært med på å skape det.

Ved siden av alt dette har HOK sitt eget kunstverksted, HOK Lab, til de inspirerte, unge og kommende kunstnere med både oppgaver, tegnesaker og kunstbøker – så det er ingen grunn til å bli hjemme.

Sjekk også

Frida Kahlo

Er du i London i sommer er dette en utstilling du må få med deg. …

Naturens kraft

J. C. Dahl (1788–1857) var den norske kunstneren som kanskje mer enn noen annen skildret …