Kulturnyheter

Siste posteringer

september, 2016

  • 11 september

    Sterkt og gripende

    Sjelden tar en forestilling – eller konsert – deg på den måten War Requiem gjør på Operaen. Du sitter fjetret tilbake og nesten skammer deg over å ha gitt applaus til noe som egentlig oppfattes som grufullt og forferdelig. For det er en grufull bakgrunn for denne forestillingen. Britten bygger på tekstlinjer og dikt av den unge poeten Wilfred Owen …

    Les mer »
  • 11 september

    Øko fantasy for barn

    Mens Trym venter på å flytte med familien for å overta bestemorens gård, begynner han å oppleve merkelige ting. Kan han virkelig høre stemmer som ingen andre kan? Da de har flyttet treffer Trym en merkelig jente i skogen som fortreller de utroligste ting. Trym blir kjent med Frida, og det viser seg at er skjebnebestemt at de skal møtes …

    Les mer »
  • 11 september

    Brennaktuelt teater

    Hva skjuler seg bak fasaden i de mest vellykkede familier? Oslo Nye Centralteatret har valgt den australske dramatikeren Joanna Murray-Smith sin tekst “Vrede” som sin første satsing denne høsten. Her møter vi familieoverhodet Alice (Birgitte Victoria Svendsen), en fremtredende hjerneforsker som er på trappene til å motta en prestisjetung pris. Hennes mann (Johannes Joner) har stor suksess som forfatter og …

    Les mer »
  • 9 september

    Andefienden

    Tenk deg følgende setting: Nordsjøen og oljeriggen Northern Oil & Gas  hvor Peter Stockmann og grosserer Werle er en og samme person og admlnistrerende direktør. I denne settingen flyter også følgelig Tomas Stockmann og Gregers Werle sammen til en og samme person, den sannhetssøkende, for hvem det ikke skal være noe kompromiss, koste hva det vil. En Folkefiende er Ibsen …

    Les mer »
  • 6 september

    Fanden er løs

    14 år har gått siden Oslo Nye sist satt opp Edward Albees sitt mesterverk “Hvem er redd for Virginia Woolf,” en forestilling som enda sitter som spikret i minnet. Etter ukens premiere på Oslo Nye Teater sin hovedscene, er det store spørsmålet om redselen for Viginia Woolf er like stor og aktuell nå. Svaret er at vi er livredde. “For …

    Les mer »
  • 4 september

    Et godt liv

    Katja har i løpet av de siste halve året mistet begge forldrene sine. På kontoret hjemme setter hun inn kasser med gamle brev, dagbøker og andre papirer som hun tenker hun skal gå igjennom etterhvert. Det er imidlertid hennes mann, forfatteren Simon som begynner å lese. Han blir snart nærmest besatt av svigermorens dagbøker, hvor hun skriver nådeløst og ærlig …

    Les mer »
  • 4 september

    White trash

    Når du bruker din tid på å skrive 555 sider om white trash – hvitt søppel (den nedsettende betegnelsen på visse typer amerikanere) – er faren svært stor for at materialet kan smitte. John Hart: Syndenes forlatelse Font forlag 2016, 555 s. Det er tydelig at noe i den retning må ha skjedd med denne boka, for ganske tidlig slo …

    Les mer »
  • 2 september

    Nedtagget

    Operahuset ble nedtagget i natt. Midt i Bjørvika. Den gode borger og Rune Gerhardsen måtte få et alvorlig sjokk i dag tidlig med hva som møtte dem i Bjørvika: hele glassfasaden var nedtagget med ordene War (krig). Taggingen skjedde natt til fredag og operasjef Boye Hansen vedgår at dette er gjort offisielt, som et ledd i markedsføringen før kommende operapremiere: …

    Les mer »
  • 2 september

    Staut – stautere – stautest

    Staut – stautere – stautest. Teutonsk velde. Ordene sitter løst når det gjelder Beethoven. Opprører, revolusjonær. Karakteristikkene er mange. Kanskje var kveldens dirigent Vasily Petrenko nærmest når han kort uttrykte det slik: «Enjoy this revolution». For det er noe slikt det handler om. Musikk  som er endeløs flott i all sin velde. Men som også står for omveltning, forandring  av …

    Les mer »
  • 1 september

    Gudbedre

    Onsdag kveld var Anne Kat Hærland tilbake med nytt show, det er hele fire år siden sist. Etter forestillingen i 2012 ønsket vi oss fornyelse og Anne Kat anno 2016 er en helt annen – heldigvis. Hun gjør det ikke lett for seg selv. Det første kvarteret er i dypeste alvor. Anne Kat åpner et av sine innerste rom og …

    Les mer »

august, 2016

  • 30 august

    Vågalt oppgjør

    Bjørn Eidsvåg etterlyser Jesus denne høsten, og med seg har han fått Svein Tindberg, på leit etter hvem denne gudssønnen egentlig var. Og vi lar oss raskt fange. På scenen har duoen med seg Eidsvåg sitt faste band og den enkle scenografien lar seg lett omforme til både kirkerom og bedehus. Eidsvåg er predikanten, Tindberg trakterer ulike skikkelser Eidsvåg har …

    Les mer »
  • 29 august

    Spenstig og herlig musikk

    Herlig musikk! Spenstige klanger! Prokofievs Romeo og Julie er desidert det mest populære av komponistens sceneverk – av til sammen 7 operaer og 8 helaftens balletter. Mens studiekameraten Stravinskijs Vårofferet er blitt det mest betydningsfulle ballett- (og musikk-)verk som er skapt på 1900-taller er Prokofievs ballett utvilsomt det mest framførte. Mye av forklaringen finner vi i musikken. Prokofiev greier å …

    Les mer »
  • 28 august

    Utenforskap

    Forfatter Jan Roar Leikvoll ble bare 40 år gammel, men i sin relativt korte karriere skrev han “Songfuglen” som Demian Vitanza nå har dramatisert for Det Norske Teatret. Vi befinner oss i en by uten navn, der en ung gutt blir utkledd til en ung kvinne, i mørket, av sin mor. På scenen finner vi betongelementer, flyttbare vegger og en …

    Les mer »
  • 27 august

    Attentatet

    Det er særlig to ting som er interessante ved denne krimboka: Eirik Jensens erfaring som ‘tung’ politietterforsker  og b) hvorvidt Eirik Jensen lar den behandlinga han har vært utsatt for etterlate seg merker i denne boka. På begge spørsmålene kan vi svare ja. Lykkeligvis. For det ville vært urimelig og totalt utenfor det menneskelig tenkbare at den behandlinga Eirik Jensen …

    Les mer »
  • 26 august

    Vilde: årets beste!

    Vilde Frang har vunnet en høythengende og prestisjefull pris: tidsskriftet Grammophone har kåret hennes innspilling av Britten’s og Korngolds fiolinkonserter som årets beste. Den vant Grammophone Award 2016 som årets mest framgangsrike konsert-CD. Nylig fylte tredve følger Vilde Frang en stødig vei i sin karriere. Pila peker jevnt oppover. Etter at hun i slutten av tenårene brøt skolegangen her hjemme …

    Les mer »
  • 24 august

    Vestkanttroll

    Forventningene til denne boka var nok atskillig større enn resultatet. For det er ikke til å stikke under en stol at mange av oss gledet oss til denne boka, forfatteren hadde på forhånd skapt seg et visst navn som refser, politisk kommentator og samfunnsdebatant – med et frekt  og lunt glimt i øyet. I tillegg hadde han en frisk og …

    Les mer »
  • 22 august

    Humørfriskt

    Kammerensemblet 1B1 fra Stavangre gir oss denne humørfriske innspillingen av Haydn og Mozart med et par av verdens fremste musikere som solister. Clemens Hagen har tilhørt det absolutte tetsjiktet av verdens cellister i flere tiår. Han er medlem av Hagen-kvartetten. Her turnerer han Haydns elskverdige C-dur konsert. Det er musikk å glede seg over såvel som fremragende framført av Hagen …

    Les mer »
  • 19 august

    Myrsurkling og ufo’er

    Nord i Østerdalen: Forfatteren lar oss møte mystiske UFO’er og vi stilles overfor et flere hundre års gammelt sagn; Gert Nygårdshaug er tilbake med nok en historie om gourmetrestaurant-kokken Fredric Drum og Kripos-etterforsker Skarphedin Olsen, like sjarmerende og fengslende å lese som mange av hans øvrige bøker. Det er den tolvte boka om Fredric Drum og Skarphedin Olsen, men i …

    Les mer »
  • 16 august

    Varg Veum med atten i stil

    Varg Veum-bok nummer atten er kommet. Helt siden 1970-tallet har Gunnar Staalesen gitt oss disse fortellingene om den bergen’ske privatdetektiv med akevitt i skrivebordsskuiffen, en stor del av dem etterhvert også filmet. Bok nummer atten er forfriskende til en snart aldrende pensjonist av privatetterforsker å være. Steamen går for fullt der Varg Veum starter med å etterforske en ung pikes …

    Les mer »
  • 14 august

    Borkmann med sting

    Må man forstå teater? Må et teaterstykke nødvendigvis tolkes? Nei. Etter å ha sett denne versjonen av John Gabriel Borkman gikk vi ut av teatret i herlig godt humør uten at en lysende klar ide eller tolkningsmulighet lå skinnende åpen for oss. Snarere tvert imot.  Den rikdommen som ligger i teatrets tekst og dets personer lot spille seg ut for …

    Les mer »