Kulturnyheter

Siste nytt

Kulturåret 2005

Totusenogfem går om noen timer inn i historien og vi kan se tilbake på det kulturåret som har gått. Feiringen av Norge som selvstendig nasjon i hundre år har preget året. Dette har gitt seg utslag i bøker, CD’er og på teaterscenen. Robert Wilson laget en storslått oppsetning av nasjonaldramaet Peer Gynt som ble spilt i Oslo og ved Festspillene …

Les mer »

Godt utstillingsår

Museene i Oslo kan notere seg for høyere besøkstall i 2005. Samlet har museene hatt en økning på fem prosent i besøkstallet. Sterkest økning har det omstridte Nasjonalmuset hatt med hele tyve prosent. Det er NRK som kan opplyse dette. Turistjefen i Oslo Tor Sannerud legger vekt på to forhold: hundreårsjubileet og den sterke økningen i cruisetrafikken. Særlig er dette …

Les mer »

Mariss Jansons leder nyttårskonserten

Årets nyttårskonsert i Wien blir ledet av Mariss Jansons. Den tidlieger sjefsdirigenten for Oslo-filharmonien sammenlikner dette med å komme til sluttspillet i VM for dirigenter. Nyttårskonserten i Musikverein følges av millioner av TV-tittere. Det er i Die Welt i dag han lar disse ordene falle. Forut for prøvene til konserten har han gått gjennom ca. 800 stykker av Strauss for …

Les mer »

Spennende historie om rikets høyeste

Nils Rune Landeland og Erling Sandmo: Siste ord, Cappelen forlag 2005 Cappelen har høst lansert det faghistoriske bokverket “Siste Ord” i to bind, som tar for seg historien til rikets høyeste domsstol fra starten i 1814 og frem til 1965. Flere har skrevet om Høyesteretts historie tidligere, men dette er første gangen to ikke-jurister har dykket ned i gamle domsbøker og nedskrivninger …

Les mer »

Rekordår for dans

Nasjonalballetten har hatt en av sine beste sesonger noensinne. Ballettsjef Espen Giljane kan vise til hele 8 urpremierer, hvorav 3 av norske koreografer. I tillegg ga Nasjonalballetten seks Norgespremierer i 2005. På hovedscenen er publikumsbelegget på 86%, 46008 publikummere så de 51 forestillingene Nasjonalballetten ga i 2005. I en pressemelding fra Operaen heter det videre: “Det er ikke bare hovedscenepublikummet …

Les mer »